Kursplan - Matematikdidaktik med lärarkunskap
Omfattning
15 hp
Kurskod
MMA015
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematik för lärare. : Bd 1 Y.
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 390 s.
ISBN: 978-91-40-66786-1 LIBRIS-ID: 11738367
Matematik för lärare. : Bd 2 Y.
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - S. 395-840
ISBN: 978-91-40-66813-4 LIBRIS-ID: 11738372
Övrigt
Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar, läroplaner, kursplaner, ämnesplaner, läroböcker och övriga styrdokument.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen riktar sig till blivande matematiklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan och syftar till att ge studenten färdighet i och kunskap om matematikundervisningens olika aspekter som en matematiklärare måste behärska.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- beskriva och analysera ramfaktorer i klassrummet.
- beskriva och reflektera över några viktiga frågor i den matematikdidaktiska teorin.
- redogöra för några viktiga resultat i den matematikdidaktiska forskningen.
- ge exempel på matematikdidaktiska tidskrifter och populärvetenskaplig litteratur samt tidskrifter.
- redogöra för och utforma åtgärder anpassade för elever med speciella behov.
- redogöra för och utföra planering, genomförande och utvärdering av matematikundervisning.
- skapa förutsättningar för matematisk kommunikation muntligt, skriftligt och i bild.
- tillämpa och ge exempel på ett experimentellt, undersökande arbetssätt.
- använda och beskriva grupparbeten och laborationer samt använda programvaror som hjälpmedel i den egna undervisningen.
Innehåll
Praktiken i klassrummet kopplad till matematikdidaktisk teori inklusive orientering om matematikdidaktisk forskning, litteratur och tidskrifter. Kvalitetsaspekter och utbildningens genomgående utvecklingslinjer (se studiehandledningen och utbildningsplanen för lärarprogrammet). Elever med speciella behov i matematik. Utformning av lektioner och arbetsmaterial samt prov och andra skriftliga och muntliga redovisningar i matematik. Handledd undervisningspraktik. Planering av undervisning i matematik. Betygsättning och utvärdering samt information till elever och föräldrar/vårdnadshavare om elevens utveckling. Kommunikation av matematik muntligt, skriftligt och i bild. Populärvetenskaplig litteratur i matematik. Experimentellt, undersökande arbetssätt. Grupparbeten, laborationer och andra didaktiska verktyg i undervisningen. Användning av programvaror.
Undervisning
Lektioner, seminarier och fältstudier samt sammanhängande verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i minst 5 veckor. Undervisningen bygger på ett aktivt deltagande.
Särskild behörighet
Student vid lärarprogrammet, inriktning mot matematik, på MDH samt kunskaper motsvarande minst 22,5 hp i matematik.
Examination
Fortlöpande examination (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Genomförd undervisningspraktik (VFU). Antal möjliga VFU-prövningar begränsas till högst två (PRA2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen räknas i sin helhet, 15 hp, som verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Kursen får ej tillgodoräknas som matematikpoäng i andra examina än lärarexamina.