Kursplan - Att lära och förstå matematiska begrepp
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MMA011
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa förståelsen av begrepp som behandlas i grundskolans och gymnasieskolans matematikkurser, såväl ur ett matematiskt som ur ett didaktiskt perspektiv. Kursen riktar sig främst till studerande på lärarutbildningen som siktar på kompetens som lärare i matematik, samt till utexaminerade aktiva lärare.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- förklara vad man menar med ett matematiskt begrepp.
- redogöra för de matematiska begrepp som ingår i kursen enligt stycket under rubriken innehåll samt för hur dessa begrepp kan användas i problemlösning.
- beskriva och redogöra för förklaringsmodeller till de matematiska begrepp som berörs i kursen.
- kritiskt granska ett läromedel genom att undersöka dess hantering av matematiska begrepp.
Innehåll
Talbegreppet från naturliga tal till komplexa tal och hur förståelsen av begreppet tal utvecklas. Räknelagar som egenskaper hos talen och hur de kan förklaras, exempelvis förklaringsmodeller för sambanden (-1)(-1)=1 och 1/(1/a)=a. Axiom, bevis och att dra slutsatser utifrån antaganden, tillämpat på exempelvis geometri. Experimentellt undersökande arbete i matematik. Likhetstecknets användning i olika sammanhang som i ekvationer och vid förenkling av uttryck. Kongruensräkning som algebraisk idé och tillämpat på vardagsproblem som klockan. Problemlösning och modellering exemplifierat med verktyg som funktionsbegreppet och ekvationslösning. Lärande av och undervisning i strategier inom området huvudräkning. Analytisk geometri kontra koordinatfri geometri exemplifierat med bland annat kägelsnitt. Analys av aktuella matematikprogramvaror och tekniska hjälpmedel avsedda för matematikundervisning.
Undervisning
Lektioner, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Tal, algebra och funktioner, 7,5 hp och Geometri med problemlösning, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Examinationen sker löpande under kursens gång (EXA1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd