Kursplan - Lärande i matematik
Omfattning
15 hp
Kurskod
MMA010
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Geometri och rumsuppfattning : med Känguruproblem
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2010 - 269 s.
ISBN: 978-91-85143-18-4 LIBRIS-ID: 11894916
Hur räknade man förr?. : Lärarhäfte
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell, Cop. 1999 - 16 s.
ISBN: 91-21-17560-8 ; 127:00 LIBRIS-ID: 7221943
Minoritetselever och matematikutbildning : en litteraturöversikt
Stockholm : Statens skolverk, 2001 - 131 s.
ISBN: 91-89314-29-8 LIBRIS-ID: 8382704
URL: Länk
Huvudräkning : en inkörsport till matematiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 173 s.
ISBN: 91-44-04225-6 : 247:00 LIBRIS-ID: 8849726
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2002 - 240 s.
ISBN: 91-44-02402-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 8412138
Viktiga ord i matematik
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2007 - 80 s.
ISBN: 9789127605589 (inb.) LIBRIS-ID: 10514847
URL: Omslagsbild
Tal : och de fyra räknesätten : 2, 3, 5, 7, 11 ...
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-04527-6 LIBRIS-ID: 10407332
URL: Omslagsbild
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Webbadresser
Läroplan för grundskolan,förskoleklassen ochfritidshemmet
Skolverket, 2011
Syfte
Kursen skall ge kunskap om barns lärande i matematik för inriktning mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år. Den studerande skall också få möjlighet att fördjupa sina kunskaper i matematik och bli medveten om värdet av denna kunskap.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för innehållet i styrdokument relevanta för matematik i förskola och grundskola, tidigare år.
- redogöra för matematiska begrepp, operationer och metoder som behandlas inom kursen samt identifiera och beskriva några matematiska begrepp utifrån barns vardagsmiljö, t.ex. med anknytning till hållbar utveckling.
- redogöra för språkets och samtalets betydelse för matematikinlärning och hur ett lustfyllt lärande kan utgå från barns tankar.
- kommunicera med barn, föräldrar och kollegor om matematik med både matematisk terminologi och med ett mer vardagligt språk.
- urskilja och bedöma enskilda elevers kunskaper och kunna hantera modeller för diagnostisering och dokumentation.
Innehåll
Aritmetik. Algebra. Strategier för problemlösning. En första översikt av matematikens historia och utvecklingslinjer vad gäller talbegrepp och geometri. Interkulturella frågeställningar t.ex. lärande i matematik för elever med flerspråkig bakgrund. Några viktiga satser från euklidisk geometri. Statistiska undersökningar och sannolikhetslära. Kombinatorik. Matematiskt tänkande i vardagssituationer. Centrala och lokala styrdokument relevanta för matematikundervisningen. Kreativt och lustfyllt lärande som olika aspekter i matematiklärande. Barnets matematiska tänkande utifrån sin erfarenhet. Språkets och samtalets betydelse i matematiken. Räknedosan.
Undervisning
Lektioner, föreläsningar, laborationer, grupparbeten, bokseminarium och fältstudier.
Särskild behörighet
Tvärvetenskaplig begreppsutbildning och dess didaktik, minst 22,5 hp, eller motsvarande.
Examination
Matematik, taluppfattning, Fortlöpande examination (EXA2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Geometri, Fortlöpande examination (EXA3), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Didaktik, Fortlöpande examination (EXA4), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan ej ingå i en ingenjörsexamen.