Kursplan - Matematik och lärande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MMA008
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2002 - 240 s.
ISBN: 91-44-02402-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 8412138
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Hur många plommon ryms i Majas mage? : matematikundervisning i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2012 - 143 s.
ISBN: 978-91-979023-6-6 (korr.) LIBRIS-ID: 12683380
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket,
Läroplan för förskolan
Skolverket,
Övrigt
Kursplan i ämnet matematik
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen vänder sig till blivande lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare årskurser. Kursens huvudsyften är att den studerande skall utveckla sitt matematiska tänkande och sin förmåga att tillämpa det i undervisningssituationer, se barn med olika behov och förutsättningar ur ett specialpedagogiskt perspektiv, förstå hur matematik samspelar med övriga skolämnen i ett meningsfullt lärande samt förstå barns tänkande och lärande i anknytning till matematik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
-redogöra för innehållet i styrdokument relevanta för matematik i förskola, förskoleklass och grundskola, tidigare år.
-redogöra för matematiska begrepp, metoder och strukturer som behandlas inom kursen samt identifiera och beskriva några matematiska begrepp utifrån barns vardagsmiljö, t. ex. hållbar utveckling.
-visa god förmåga att lösa enkla matematiska problem såväl informellt som formellt och visa hur problemlösning kan användas för att introducera ny matematisk kunskap.
-på ett självständigt vis planera, genomföra och utvärdera aktiviteter/lektioner utifrån relevant matematikdidaktisk kunskap.
-redogöra för språkets och samtalets betydelse för matematikinlärning och kunna stimulera till ett kreativt och lustfyllt lärande som utgår från barns tankar.
-kommunicera med barn, föräldrar och kollegor om matematik med både korrekt matematisk terminologi och med ett mer vardagligt språk.
- urskilja och bedöma enskilda elevers kunskaper och kunna hantera modeller för diagnostisering, utvärdering och dokumentation.
-identifiera och beskriva matematik som förekommer i olika miljöer (för att stimulera till förståelse och kreativitet) med fokus på hållbar utveckling.
-hantera -använda räknedosan och datorn ur ett pedagogiskt och matematiskt perspektiv.
-reflektera och diskutera matematikdidaktik ur olika perspektiv t ex genus, miljö och etnicitet.
-genomföra ett projekt på partnerskolan, utifrån ett valt matematiskt begrepp.
Innehåll
Språk och symboler. Grundläggande taluppfattning och hur barn utvecklar sin taluppfattning. Sortering och klassificering. Positionssystemet. Lärstrategier och lärstilar. Projektarbete i form av planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Matematik i kommunikation med föräldrar. Centrala och lokala styrdokument relevanta för matematikundervisningen. Undervisning av barn med speciella behov. Åtgärdsprogram. Pedagogisk användning av räknedosa och dator som verktyg i undervisningen. Barns tankar i matematik utifrån deras erfarenhet.
Undervisning
Lektioner, grupparbeten, seminarier och VFU.
Särskild behörighet
Minst 22,5 hp i Tvärvetenskaplig begreppsutbildning och dess didaktik eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, projekt (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skolpraktik (VFU). Antal möjliga VFU-prövningar begränsas till högst två (PRA3), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen (TEN1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan endast ingå i lärarexamen med inriktning/ar avsedda för verksamhet i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år.