Kursplan - Matematikdidaktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA405
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten fördjupade färdigheter och kunskap om matematikundervisningens olika matematiska och didaktiska aspekter. Kursen är forskningsförberedande i matematikdidaktik för blivande matematiklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
-ge exempel på viktiga händelser i matematikundervisningens historia.
-beskriva och reflektera över viktiga frågor i den matematikdidaktiska teorin.
-analysera läroböcker muntligt och skriftligt ur olika matematiska och didaktiska perspektiv.
-redogöra för det experimentellt, undersökande arbetssättet.
-skapa mycket goda förutsättningar för matematisk kommunikation muntligt, skriftligt och i bild.
-kortfattat redogöra för några didaktiska teorier om matematisk kunskap.
-tolka och reflektera över aktuella läroplaner och kursplaner med hjälp av relevant litteratur.
Innehåll
Några viktiga händelser i matematikundervisningens historia. Några viktiga teorier om kunskap i matematik. Kursplaner och läroplaner i förändring. Några relevanta frågeställningar i samband med läroböcker. Några fördjupade exempel på ett experimentellt, undersökande arbetssätt. Matematisk kommunikation i olika former. Learning Study. Några relevanta tekniska hjälpmedel i matematikundervisningen. Litteraturstudier som ger en översikt över matematikdidaktiska forskningsresultat.
Undervisning
Lektioner, seminarier, grupparbete och fältstudier.
Särskild behörighet
52,5 hp från Allmänt utbildningsområde med forskningsmetod (AU), varav 12 hp skall vara verksamhetsförlagd utbildning (VFU), samt 52,5 + 82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar /specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp, varav minst 15 hp ska vara VFU. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Fortlöpande examination (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs kan endast ingå i en lärarexamen.