Kursplan - Matematik för lärare i årskurs 4-6, del II
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA096
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers
11., international ed. : Boston : Pearson Education, cop. 2013 - 994 s.
ISBN: 9780321781819 LIBRIS-ID: 12566866
Algebra för alla
1. uppl. : Mölndal : Institutionen för ämnesdidaktik, Univ., 1997 - 164 s.
ISBN: 91-88450-08-2 LIBRIS-ID: 8381660
Rika matematiska problem : inspiration till variation
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 236 s.
ISBN: 91-47-05150-7 LIBRIS-ID: 9837006
Bedömning för lärande i årskurs F-5 : inne i "the primary black box"
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2012 - 56 s.
ISBN: 978-91-7656-680-0 LIBRIS-ID: 12636721
Kompendier
Bedömning av kunskap för lärande och undervisning.Forskning om undervisning och lärande 3.
Stockholm:Lärarförbundet,
Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket, 2011
Artiklar
Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Refining a vision of ambitious mathematics instruction to address issues of equity
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
www.matematiktavling.org
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Kompletterande material och artiklar på Blackboard.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa sina kunskaper inom matematik och matematikdidaktik för att undervisa i matematik i årskurserna 4-6. Kursen ska ge en helhetsbild av den matematik som är central att utveckla hos elever i årskurserna 4-6. Kursen ska vidare ge studenten möjlighet att utveckla sina egna matematikkunskaper samt att kontinuerligt knyta det matematiska innehållet till ämnesdidaktiska frågeställningar kring elevers lärande. Syftet är också att studenten ska reflektera över sitt eget lärande i matematik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- lösa matematiska uppgifter och problem, inklusive problem inom hållbar utveckling samt kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
- utforma matematiska uppgifter och problem, undervisningsaktiviteter inom hållbar utveckling, lektionsplaneringar och läsårsplaneringar för elever åk 4-6
- analysera och bedöma giltighet av elevlösningar samt använda elevers olika lösningar som underlag för helklassdiskussioner på ett medvetet sätt
- relatera till aktuell forskning om matematik och matematikdidaktik i samband med reflektioner i rapporter, planeringar och diskussioner
- kritiskt reflektera över olika arbetssätt, undervisningsmaterial (inklusive IKT) och individualisering av undervisning utifrån undervisningens syfte och elevgrupp
- planera och genomföra bedömning och betygsättning av elevers matematiska kunskaper utifrån de nationella målen
Innehåll
-Sannolikhet, kombinatorik och statistik: Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i vardagliga situationer. Kombinatoriska principer. Problem med fokus på hållbar utveckling. Tabeller, diagram och grafer samt lägesmått och spridningsmått.
- Problemlösning och algebra: Definitioner av problem och problemlösning. Förenkling av algebraiska uttryck. Modeller för lösning av ekvationer. Talföljder. Skillnaden mellan exempel och bevis. Variabelbegreppet, samband, koordinatsystem och grafer. Problemlösning. Mönster.
- Didaktiska och ämnesdidaktiska frågeställningar i matematikundervisning i åk. 4-6: Aktuella styrdokument. En forskningsbaserad modell för undervisning genom problemlösning med fokus på lärarens roll vid helklassdiskussioner som utgår från elevernas olika idéer och representationer och som samtidigt lyfter fram centrala matematiska idéer och samband. Aktuell nationell och internationell forskning. Bedömning och betygsättning.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, övningar, laborationer (också med hjälp av dator), diskussioner, seminarier, grupparbeten, individuellt arbete och projektuppgifter.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande samt minst 7,5 högskolepoäng från kursen Matematik för lärare i årskurs 4-6, del I eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift. Planering av ett antal lektioner inom området Sannolikhet, kombinatorik och statistik (INL1)., 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift. Datorlaboration samt workshop inom området Problemlösning och algebra (INL2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt. Planera, genomföra och rapportera från ett antal problemlösningstillfällen med fokus på helklassdiskussionen (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt. Planera, genomföra och rapportera bedömning och betygssättning av elevers matematiska kunskaper (PRO2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Litteraturseminarier (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Hemtentamen från området Problemlösning och algebra. Skriftlig redovisning med tillhörande förklaringar på ljudfil (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Tentamen. Hemtentamen från området Problemlösning och algebra. Skriftlig redovisning med tillhörande förklaringar på ljudfil.
För betyget VG på kursen krävs VG på INL1 och TEN1., 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ger, tillsammans med kursen Matematik för lärare i årskurs 4-6, del I, de kunskaper och färdigheter inom matematik och matematikdidaktik som krävs för att undervisa i matematik i årskurserna 4-6.
Genomförandet av kursen kräver tillgång till en klass, årskurs 4-6, för fältarbeten. Kursen kan inte tillgodoräknas inom ämnet matematik/tillämpad matematik i en ingenjörsexamen eller examen inom datavetenskap vid Mälardalens högskola.