Kursplan - Matematik för lärare i årskurs 4-6, del I
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA095
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers
10. ed. : Boston, Mass. : Addison Wesley, cop. 2010 - 1099 s.
ISBN: 978-0-321-63945-5 LIBRIS-ID: 11586214
Geometri och rumsuppfattning : med Känguruproblem
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2010 - 269 s.
ISBN: 978-91-85143-18-4 LIBRIS-ID: 11894916
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 320 s.
ISBN: 978-91-1-303497-3 LIBRIS-ID: 12508817
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Artiklar
Attitude towards mathematics: emotions, expectations and values
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2002
Webbadresser
Dyskalkyli finns det?
Göteborgs Universitet,
URL: http://www.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Mer än matematik ? om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor.
Uppsala universitet,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:414912/FULLTEXT01
Diamant
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/2.6011/2.1193/2.1312
Diagnostiska uppgifter och analysscheman
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/2.6011/2.1193/2.1312
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som utdelas under kursens gång.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla och fördjupa sina kunskaper inom matematik och matematikdidaktik för att undervisa i matematik i årskurserna 4-6. Syftet är att ge en helhetsbild av den matematik som är central att utveckla hos elever i årskurserna 4-6. Kursen ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sina egna matematikkunskaper samt att kontinuerligt knyta det matematiska innehållet till ämnesdidaktiska frågeställningar kring elevers lärande. Syftet är också att deltagarna ska reflektera över sitt eget lärande i matematik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna
- använda matematiskt språk, definiera grundläggande matematiska begrepp och förklara deras inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, konkret material, elevers erfarenhetsvärld/fantasi)
- lösa matematiska uppgifter och problem som kursen behandlar samt kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
- utforma matematiska uppgifter och problem, lektionsplaneringar och läsårsplaneringar för elever åk 4-6
- diskutera och reflektera över matematikdidaktiska frågeställningar
- kartlägga elevers matematikkunskaper och intresse inom rationella tal samt beskriva konsekvenserna för undervisningen
- relatera till aktuell forskning om matematik och matematikdidaktik i samband med reflektioner i rapporter, planeringar och diskussioner
- kritiskt reflektera över olika arbetssätt, undervisningsmaterial (inklusive IKT) och individualisering av undervisning utifrån undervisningens syfte och elevgrupp
Innehåll
- Taluppfattning, aritmetik och talteori: Definition av grundläggande begrepp ur mängdläran. Definition av de naturliga, de hela och de rationella talen. Olika talsystem utifrån historiska exempel. Additiva system och positionssystem med olika baser. De fyra räknesätten och sambanden mellan dem. Räkneregler. Räkning med de fyra räknesätten i huvudet, skriftligt samt med miniräknare. Stambråk. Egyptisk multiplikation och division. Grundläggande talteori som delbarhet och primtal. De rationella talen. Definition av och sambandet mellan bråktal, decimaltal och procent. Uppgifter och problem inom talområdena rationella tal och hela tal.
- Geometri: Definition av geometriska grundbegrepp, figurer och kroppar. Mätning och måttenheter för längd, area, volym, tid och vikt. Beräkning av omkrets och area av figurer och volym av kroppar. Likformighet, kongruens och skala Pytagoras sats. De reella talen, pi och kvadratrötter. Spegling, symmetri och grafteori. Konkreta förklaringsmodeller till geometriska formler som behandlats samt exempel på abstrakta matematiska förklaringar. Problemlösning inom geometri och logik.
- Matematikundervisning: Didaktiska och ämnesdidaktiska frågeställningar relevanta för ovanstående matematikområden och undervisning i årskurserna 4-6. Aktuella styrdokument i matematik kopplat till planering av undervisning. Språkets och kommunikationens betydelse för lärandet av matematik. Emotionella aspekter och genusaspekter i lärandet av matematik (utifrån deltagarnas egna erfarenheter och från forskning). Anpassning av undervisningen till elever med svårigheter eller särskilda fallenheter. Aktuell nationell och internationell forskning. Formativ bedömning.
Undervisning
Undervisningen bedrivs på campus och delvis på distans. De campusförlagda tillfällena innehåller föreläsningar, övningar, laborationer och gemensamma diskussioner. Kursen bygger på att deltagarna medverkar vid merparten av campustillfällena. För distansarbetet kommunicerar deltagarna via en studieplattform, blackboard. På studieplattformen finns kursmaterial, föreläsningsbilder, varav ett antal med inläst ljud samt uppgifter att lösa och att kommunicera kring. Kursen kräver individuellt arbete och grupparbete. I kursen ingår också fältstudier och projektarbeten.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, kartläggning, seminarium (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift. Planering av ett antal lektioner inom området Geometri (INL2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift. Lösning av problem från området Geometri (INL3), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt. Planering, genomförande och rapportering av ett matematikområde inom rationella tal (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Skriftlig tentamen från området Taluppfattning, aritmetik och talteori (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ska, tillsammans med kursen Matematik för lärare i årskurs 4-6, del II, ge de kunskaper och färdigheter inom matematik och matematikdidaktik som krävs för att undervisa i matematik i årskurserna 4-6.
Kursen kräver förkunskaper motsvarande Ma A. Genomförandet av kursen kräver tillgång till en klass, årskurs 4-6, för fältarbeten. Kursen kan inte tillgodoräknas inom ämnet matematik i en ingenjörsexamen eller examen inom datavetenskap vid Mälardalens högskola.