Kursplan - Matematik för lärare i förskoleklass och årskurs 1-3, del II
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA094
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Huvudräkning : en inkörsport till matematiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 173 s.
ISBN: 91-44-04225-6 : 247:00 LIBRIS-ID: 8849726
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 320 s.
ISBN: 978-91-1-303497-3 LIBRIS-ID: 12508817
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Kompendier
Rapport 366, Laborativ matematik, konkretiserande undervisning och matematikverkstäder
Skolverket, 2011
Rapport 367, Lesson study och learning study samt IKT i mateamtikundervisningen
Skolverket, 2011
Artiklar
Orchestrating productive mathematical discussions
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Samt diskussionsunderlag för förskoleklass och matematik från Skolverket
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att fördjupa och tillämpa de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och förmågor som studenten utvecklat i kursen Matematik och lärande, del I. Kursen syftar vidare till att det vetenskapliga förhållningssättet ska fördjupas och att studenten ska utveckla en förmåga att reflektera över internationella och nationella trender i matematikundervisningen. Kursen har även till syfte att utveckla studentens förmåga att planera lärmiljöer som stöder olika elevers matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- använda matematiskt språk och definiera grundläggande matematiska begrepp och förklara deras inbördes samband med hjälp av olika representationsformer
- lösa, analysera och utforma matematiska problem inom de matematikområden som kursen behandlar
- analysera och kritiskt reflektera över teorier och resultat angående undervisning och lärande av matematik i aktuella matematikdidaktiska forskningspublikationer
- kartlägga matematikkunskaper hos en klass, samt beskriva konsekvenserna för den fortsatta undervisningen
- kritiskt reflektera över olika arbetssätt, undervisningsmaterial och individualisering av undervisning utifrån elevgruppens språkliga och kulturella bakgrund och undervisningens syfte
- analysera och bedöma giltighet av elevlösningar samt använda elevers olika lösningar som underlag för klassrumsdiskussioner
- planera, genomföra och utvärdera ett problemlösningspass med en elevgrupp samt beskriva betydelsen av problemlösning för lärandet av matematik
Innehåll
- Matematiska kompetenser beskrivna i matematikdidaktisk forskning
- Fördjupning av de matematiska områdena tal, geometri, pre-algebra, samt introduktion till sannolikhetslära, statistik, kombinatorik och logik
- Problemlösning samt matematiskt resonemang i förhållande till vardagligt resonemang
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärandet av matematik
- Internationella och nationella trender inom matematikundervisning utifrån ett historiskt perspektiv
- Elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Barn med specialpedagogiska behov och barn som behöver extra utmaningar
- Formativ bedömning, pedagogiska planeringar och utvärdering av sin egen undervisning
- Problematisering av olika arbetssätt/metoder samt olika sätt att differentiera/individualisera undervisning
- Bedömning av läromedel och annat undervisningsmaterial i förhållande till undervisningens syfte och elevgrupp
- Analys av autentiska elevlösningar och reflektion över hur lärare kan utnyttja elevers olika lösningar i klassrumsdiskussioner på ett sätt som gynnar alla elevers lärande
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, övningar, laborationer (också med hjälp av digital teknik), diskussioner, seminarier, grupparbeten, individuellt arbete och projektuppgifter.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande samt minst 7,5 högskolepoäng från kursen Matematik för lärare i förskoleklass och årskurs 1-3, del I, eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift. Individuell skriftlig och muntlig presentation av två matematikdidaktiska forskningspublikationer (INL1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projektuppgift. Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av problemlösningspass med en elevgrupp (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projektuppgift. Kartläggning och sammanställning av matematikkunskaperna i en klass (PRO2), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Aktivt deltagande i litteraturseminarier (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Individuell skriftlig tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget VG på kursen krävs VG på PRO1 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ger, tillsammans med kursen Matematik för lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 del I, de kunskaper och färdigheter inom matematik och matematikdidaktik som krävs för att undervisa i matematik i skolår F-3.
Genomförandet av kursen kräver tillgång till en klass, skolår F-3, för projektuppgifter. Kursen kan inte tillgodoräknas inom ämnet matematik/tillämpad matematik i en ingenjörsexamen eller examen inom datavetenskap vid Mälardalens högskola.