Kursplan - Matematik för lärare i förskoleklass och årskurs 1-3, del I
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA093
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tal och tanke : matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 392 s.
ISBN: 978-91-44-06846-6 LIBRIS-ID: 12100242
Hur räknade man förr?
Stockholm : Almqvist & Wiksell, 1999 - 48 s.
ISBN: 91-21-16885-7 ; 100:00 LIBRIS-ID: 7221942
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
1. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-85143-04-9 LIBRIS-ID: 10074978
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Artiklar
Attitude towards mathematics: emotions, expectations and values.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2002
Webbadresser
Mer än matematik- om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Mer än matematik- om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Skolverkets diagnosmaterial:
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/prov_och_bedomning/2.1191/2.1194/2.1314/diamant-1.86436
Övrigt
Kompletterande material som utdelas under kursens gång.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att ge en helhetsbild av den matematik som är central att utveckla hos barn från förskolan och förskoleklass till årskurs 3. Tyngdpunkten ligger i utvecklandet av studenternas grundläggande ämneskunskaper och det matematiska innehållet knyts kontinuerligt till ämnesdidaktiska frågeställningar kring barns lärande. Kursen ska också utveckla en förståelse för vikten av formativ bedömning samt utveckla ett reflekterande och vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- analysera innehållet av matematik i styrdokument för förskolan och grundskolans tidigare år
- använda matematiskt språk och beskriva grundläggande matematiska begrepp samt förklara deras inbördes samband
- lösa matematiska uppgifter och problem samt kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
- förklara hur barn utvecklar sin förståelse och kompetenser gällande grundläggande matematiska begrepp och operationer
- förklara styrkor, svagheter och förändringar i svenska elevers matematikkunskaper enligt nationella och internationella utvärderingar
- kartlägga elevers matematikkunskaper och intresse inom taluppfattning och aritmetik samt beskriva konsekvenserna för undervisningen
Innehåll
- Aktuella styrdokument i matematik utifrån ett historiskt perspektiv och kopplat till ramverk för kunskap i matematik
- Naturliga och rationella tal och de fyra räknesätten samt deras inbördes relationer med hjälp av olika representationsformer
- Tiosystem och andra sätt att beteckna tal med exempel från matematikens historia från olika kulturer
- Grundläggande talteori som delbarhet och primtal
- Grundläggande geometriska begrepp, samband och mönster samt konstruktion och klassificering av två- och tredimensionella figurer och kroppar
- Kopplingar mellan geometri och pre-algebra
- Symmetribegreppet
- Elevers matematikkunskaper i internationella och nationella utvärderingar
- Övergången förskola, förskoleklass, skola
- Hur barn utvecklar sin förståelse och sina förmågor gällande grundläggande matematiska begrepp och operationer
- Emotionella aspekter och genusaspekter i lärandet av matematik
- Kartläggning av elevers kunskaper
- Kursen ska även behandla olika sätt att dels förebygga, identifiera och åtgärda matematiksvårigheter och dels stimulera elever som behöver extra utmaningar
Undervisning
Undervisningen bedrivs på campus och delvis på distans. De campusförlagda tillfällena består av föreläsningar, övningar, laborationer (också med hjälp av en dator), gemensamma diskussioner, seminarier, grupparbete, individuellt arbete och två fältstudier. Undervisningen utgår ifrån olika studenters förkunskaper och intresse.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift och seminarium. Barns lärande inom matematik (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift. Planering av lektioner inom områdena aritmetik och geometri (INL2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt. Fältstudierapport. Kartläggning av enskilda elevers matematikkunskaper. Formativt omdöme om eleven samt beskrivning av konsekvenser för undervisningen (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt. Fältstudierapport, lärarintervjuer (PRO2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Skriftlig tentamen från områdena taluppfattning, aritmetik och geometri (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ska, tillsammans med kursen Matematik för lärare i förskoleklass och årskurs 1-3, del II, ge de kunskaper och färdigheter inom matematik och matematikdidaktik som krävs för att undervisa i matematik i skolår F-3.
Kursen kräver förkunskaper motsvarande Ma A. Genomförandet av kursen kräver tillgång till en klass, skolår F-3, för fältarbeten. Kursen kan inte tillgodoräknas inom ämnet matematik i en ingenjörsexamen eller examen inom datavetenskap vid Mälardalens högskola.