Kursplan - Matematik i årskurs 1-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA091
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tal och tanke : matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 392 s.
ISBN: 978-91-44-06846-6 LIBRIS-ID: 12100242
Artiklar
Reflective Discourse and Collective Reflektion
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 1997
Övrigt
Aktuella läroplaner, se Skolverket Aktuella artiklar och referensböcker, se Studiehandledningen och delas ut under kursens gång
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen skall ge kunskap om barns lärande i matematik med inriktning mot skolåren 1-3. Den studerande skall också lära sig planera lärmiljöer som stöder olika elevers matematikutveckling samt kontinuerligt på olika sätt reflektera över och utvärdera både elevers utveckling och den egna undervisningen i förhållande till varandra. Kursen riktar sig till pedagoger som arbetar i skolår 1-3 eller har tillgång till att göra fältarbeten i dessa årskurser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- använda och tolka innehållet i relevanta styrdokument för sin planering av undervisningen
- visa grundläggande kunskaper om matematisk begreppsutveckling, taluppfattning och rumsuppfattning avseende elever i skolår 1-3
- redogöra för språkets och samtalets betydelse för matematikinlärning, speciellt avseende begreppsbildning
- använda vedertagna modeller för diagnostisering och dokumentation av barns kunnande i matematik
- redogöra för och i handling visa hur variation av arbetsformer och arbetssätt samt variation av representationsformer kan stödja begreppsutvecklingen och utvecklingen av problemlösningsförmåga.
Innehåll
Styrdokument i matematik för grundskolan: läroplan, kursplan.
Begreppsbildning, taluppfattning och rumsuppfattning.
Matematiska förmågor och kompetenser:
Begrepp: Första och andra ordningens språk, översättningsled, begreppsinnehåll och begreppsuttryck, vardagliga och vetenskapliga begrepp.
Representation: laborativt material, bilder, diagram och symboler.
Problemlösning: Rutinuppgifter och problem, metoder och strategier.
Kommunikation: Språkets roll samt sociala och kulturella aspekter på lärande och undervisning i matematik.
Matematisk och didaktisk behandling av grundskolans matematik:
Aritmetik: taluppfattning och tals användning; naturliga tal, hela tal, rationella tal; de fyra räknesätten.
Geometri: grundläggande geometriska begrepp, objekt och storheter.
Algebra och funktioner: mönster och samband, prealgebra, övergång från räkning med tal till räkning med symboler, ekvationer.
Sannolikhetslära och statistik: insamling, bearbetning och tolkning.
Idéhistoriskt och specialpedagogiskt perspektiv i skolmatematiken.
Arbetssätt och arbetsformer:
Variation av arbetssätt och arbetsformer som stöd för lärande och som stimulans av intresse för och upptäckter i matematik.
Undervisning
Lektioner, grupparbeten, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgifter (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas inom ämnet matematik inom någon examen vid Mälardalens högskola.