Kursplan - Matematik i förskoleklassen
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA090
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 229 s.
ISBN: 9789147053582 LIBRIS-ID: 10572596
URL: Omslagsbild
Matematik från början
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Univ., cop. 2000 - 247, [1] s.
ISBN: 91-88450-20-1 LIBRIS-ID: 8381661
Övrigt
Aktuella läroplaner,se Skolverket Aktuella artiklar och referensböcker,se Studiehandledning och delas ut under kursens gång.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen skall ge kunskap om barns lärande i matematik med inriktning mot förskoleklass. Kursen riktar sig främst till pedagoger med intresse för undervisning i förskoleklass.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- använda och tolka innehållet i styrdokumenten för sin planering för matematik i förskoleklass.
- beskriva några matematiska begrepp utifrån barns vardagsmiljö.
- redogöra för några centrala begrepp inom aritmetik och geometri och behärska enkel problemlösning inom dessa områden.
- redogöra för språkets och samtalets betydelse för matematikinlärning och hur ett lustfyllt lärande kan utgå från barns tankar.
- använda olika modeller för diagnostisering och dokumentation av barns kunnande i matematik.
- redogöra för matematikens utveckling ur ett historiskt perspektiv.
Innehåll
Aritmetik, geometri och enkel statistik. Historiskt perspektiv. Frågeställningar kring lärande i matematik för barn med olika språklig bakgrund. Barns matematiska tänkande i vardagssituationer. Centrala och lokala styrdokument relevanta för matematikundervisningen. Kreativt och lustfyllt lärande. Språkets och samtalets betydelse i matematiken. Kommunikation med barn, föräldrar och kollegor. Diagnostisering och dokumentation.
Undervisning
Lektioner, grupparbeten, seminarier och fältstudier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgifter (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas inom ämnet matematik inom någon examen vid Mälardalens högskola.