Kursplan - Matematik i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA006
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Matematik för alla : aktiv matematik från förskoleundervisning till förskoleklass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 116 s.
ISBN: 9789144085272 LIBRIS-ID: 14719074
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
-
Böcker
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
1. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-85143-04-9 LIBRIS-ID: 10074978
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Matematik för alla : aktiv matematik från förskoleundervisning till förskoleklass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 116 s.
ISBN: 9789144085272 LIBRIS-ID: 14719074
-
Böcker
En, två, många : om barns tidiga matematiska tänkande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 174 s.
ISBN: 978-91-47-01965-6 (korr.) LIBRIS-ID: 11751023
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
1. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-85143-04-9 LIBRIS-ID: 10074978
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Viktiga ord i matematik
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2007 - 80 s.
ISBN: 9789127605589 (inb.) LIBRIS-ID: 10514847
URL: Omslagsbild
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Artiklar
Toddlers as mathematicians
Australian Journal of Early Childhood, 2012
Syfte
Kursen syftar till att den studerande utvecklar förståelse kring talbegreppet och rumsbegreppet samt förståelse för sätt att diskutera kunskap i matematik. Kursen syftar vidare till att studenten befäster kunskaper om barns matematiska tänkande samt kunskap om matematiska aktiviteter lämpliga för förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. lösa matematiska problem kopplade till tal och rum samt motivera och reflektera över egna och andras lösningar
2. använda ett matematiskt språk samt beskriva grundläggande matematiska begrepp och förklara deras inbördes samband med hjälp av olika uttrycksformer
3. analysera matematiken i förskolans läroplan och koppla den till ramverk kring matematikkunskap
4. på olika sätt iaktta, dokumentera och analysera matematiska aktiviteter och barns deltagande i dessa
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Centrala begrepp och resonemang kopplade till tal och rum såsom grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp
- Olika perspektiv på barns utveckling av matematiskt tänkande
- Matematik i förskolans styrdokument och ramverk för att diskutera kunskap i matematik
- Matematiska aktiviteter såsom räkna, lokalisera, mäta, konstruera och resonera
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer (också med hjälp av en dator), seminarier, studiegrupparbete, individuellt arbete och fältstudie.
Särskild behörighet
7,5 hp förskolepedagogik samt 15 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
SEM1, muntlig redovisning, 0,5 hp, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1,individuell inlämningsuppgift, 1 hp, avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, skriftlig och muntlig redovisning av fältstudie, 2 hp, avseende lärandemål 2,4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, individuell skriftlig tentamen, 4 hp, avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan tillgodoräknas inom ämnet matematik/tillämpad matematik endast i en lärarexamen med inriktning mot förskola.