Kursplan - Tvåspråkighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
HSV405
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Språkliga möten : tvåspråkighet och kontaktlingvistik
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 129 s.
ISBN: 91-44-01845-2 ; LIBRIS-ID: 8353097
Språkets enhet och mångfald
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 288 s.
ISBN: 9789144006611 (inb.) LIBRIS-ID: 10353849
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Artiklar
Studying High-Level (L1-L2) Language Development and Use among Young People in Multilingual Stockholm: The Role of Perceptions of Ambient Sociolinguistic Variation. Studies of Second Language Acquisition, Thematic issue 34:2: High-level L2 Acquisition, Learning and Use. S. 291-319.
Stockholms Universitet, 2012
Young peoples language usage and identity positioning. Chaining in bilingual educational settings in Sweden. I: Linguistics and Education. (18 s.)
Science direct, 2013
URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0898589813000387#
Myter om tvåspråkighet. I: Språkvård 2002:4. S. 22-28
Språkrådet, 2002
Så tar man livet av ett språk. I: Språkvård 2006:2. S. 39-41
Språkrådet, 2006
Universiteten väljer språk. I: Språkvård 2006:1. S. 26-29
Språkrådet, 2006
Modersmål har vi allihopa, här med och där med. I: Språkvård 2006:3. S. 11-17
Språkrådet, 2006
Webbadresser
Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren. I: Hyltenstam, Kenneth, Axelsson, Monica & Lindberg, Inger (red.), Flerspråkighet - en forskningsöversikt
Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012
Modersmål och svenska som andraspråk. I: Att läsa och skriva. En kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet
Myndigheten för skolutveckling, 2003
URL: http://www.multimedia.skolverket.se/data/object/5318/531824.pdf
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning?
Kulturhuset, 2012
Syfte
Kursen i tvåspråkighet på avancerad nivå kan väljas av lärarstudenter med inriktning svenska. Kursens syfte är att ge fördjupade språkvetenskapliga kunskaper inom ämnesområdet tvåspråkighet, med särskild hänsyn till sociala och psykologiska aspekter av flerspråkighet.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- behärska grundläggande terminologi inom tvåspråkighet,
- kunna redogöra för tvåspråkighet på samhälls- och individnivå,
- kunna beskriva språkförhållanden i Sverige och jämföra dessa med förhållandena i andra länder,
- kunna argumentera på ett välgrundat sätt kring frågor som rör tvåspråkighet.
Innehåll
- Grundläggande terminologi inom tvåspråkighet
- Tvåspråkighet på samhällsnivå, språkpolitik
- Språkbyte och språkbevarande
- Språk och dialekt
- Den tvåspråkiga individen
- Andraspråksinlärning
- Modersmålets roll i undervisningen
- Attityder till tvåspråkighet
- Svenska språket i ett internationellt perspektiv
- Det mångspråkiga Sverige
Undervisning
Undervisningen består av lektioner.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt - 82,5 hp i inriktning svenska + 52,5 hp från ämne som kan utgöra inriktning/specialisering för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Tentamen (TEN1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd