Kursplan - Fördjupningskurs i språkbeskrivning och textanalys
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
HSV403
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 209 s.
ISBN: 91-44-04114-4 : 278:00 LIBRIS-ID: 8627622
Vägar genom texten : handbok i brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 303 s.
ISBN: 91-44-37301-5 ; LIBRIS-ID: 8353625
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-27-72295-3 LIBRIS-ID: 10000471
Skrivande i skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789140688484 LIBRIS-ID: 17619973
Artiklar
Learning to Read, Reading to Learn - A Middle Years Literacy Intervention Project
The International Journal of Learning. Volume 13, 2007
Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter
Skrifter utgivna av institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, volym Nr 57, 2002
Webbadresser
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
Aktuella kursplaner i svenska för grundskola och gymnasium
Skolverket,
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 209 s.
ISBN: 91-44-04114-4 : 278:00 LIBRIS-ID: 8627622
Vägar genom texten : handbok i brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 303 s.
ISBN: 91-44-37301-5 ; LIBRIS-ID: 8353625
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-27-72295-3 LIBRIS-ID: 10000471
Artiklar
Learning to Read, Reading to Learn - A Middle Years Literacy Intervention Project
The International Journal of Learning. Volume 13, 2007
Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter
Skrifter utgivna av institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, volym Nr 57, 2002
Webbadresser
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
Aktuella kursplaner i svenska för grundskola och gymnasium
Skolverket,
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 209 s.
ISBN: 91-44-04114-4 : 278:00 LIBRIS-ID: 8627622
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Att analysera text : stilanalys med exempel
3., [omarb. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 172, [4] s.
ISBN: 91-44-01562-3 (korr.) LIBRIS-ID: 8352983
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-27-72295-3 LIBRIS-ID: 10000471
Artiklar
Learning to Read, Reading to Learn - A Middle Years Literacy Intervention Project
The International Journal of Learning. Volume 13, 2007
Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter
Skrifter utgivna av institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, volym Nr 57, 2002
Webbadresser
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
Aktuella kursplaner i svenska för grundskola och gymnasium
Skolverket,
Syfte
Kursens syfte är att vidareutveckla studenternas förmåga att analysera texter och ge språk- och skrivutvecklande respons på elevtexter. Vidare ska kursen ge studenterna fördjupade kunskaper i språkvetenskapliga teorier och metoder.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna analysera elevtexter och sakprosatexter utifrån kvalitativa och kvantitativa språkvetenskapliga modeller och metoder
- kunna använda adekvat terminologi vid analys av texter enligt ovan
- kunna ge språk- och skrivutvecklande respons på elevtexter
- kunna bedöma elevtexter utifrån mål och kriterier i nationella och lokala kursplaner i svenska.
Innehåll
Språk- och skrivutveckling belyses med utgångspunkt i elevtexter. Språkvetenskapliga teorier och metoder diskuteras och tillämpas genom analys av elevtexter och sakprosatexter, främst läroböcker i svenska.
Undervisning
Kursen bygger på att studenterna aktivt deltar i undervisningen, som består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och textanalyser.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska vara VFU
samt
- 82,5 hp i inriktning svenska + 52,5 hp från ämne som kan utgöra inriktning/specialisering för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Tentamen. Analys av elevtext (TEN1), 6,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntlig presentation av analys av lärobok i svenska (ÖVN1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att examinationsuppgifterna är genomförda med god språkbehandling,
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd