Kursplan - Svenskämnets didaktik 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
HSV115
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skrivutveckling och undervisning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 198 s.
ISBN: 91-44-00187-8 ; 290:00 LIBRIS-ID: 8352545
Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010
ISBN: 978-91-44-06179-5 LIBRIS-ID: 11892455
Böcker inom oss : om boksamtal
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren, 1998 - 170, [1] s.
ISBN: 91-29-64542-5 ; 205:00 LIBRIS-ID: 8349495
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Magistern : levnadsminnen
[Ny utg.] : Stockholm : Månpocket, 2007 - 279, [5] s.
ISBN: 978-91-7001-487-1 LIBRIS-ID: 10362033
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 358 s., [4] pl.-s.
ISBN: 9789144038315 LIBRIS-ID: 10921460
Svenskämnets historia
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 165 s.
ISBN: 91-44-00955-0 ; 200:00 LIBRIS-ID: 8352767
Elevforskning i grundskolan : orsaker, problem, förslag
Lund : Studenlitteratur, 2004 - 187 s.
ISBN: 91-44-03036-3 LIBRIS-ID: 9395905
Övrigt
Kursplaner för grund- och gymnasieskolan
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen har ämnesdidaktisk inriktning och syftar till att ge blivande lärare insikter i vad läs- och skrivprocessen betyder för barns och ungdomars språkutveckling och att tydliggöra lärarens roll i denna process. Genom kursen skall studenterna stärka och utveckla sin förmåga att reflektera över och analysera svenskundervisningen för att kunna utveckla teoretiska strategier för sin egen praktisk-metodiska undervisning.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna beskriva barns och ungdomars språkutvecklingsprocess
- kunna redogöra för läsandets, skrivandets och samtalets betydelse för språkutveckling och kunskapsutveckling
- kunna diskutera sina fältstudieresultat utifrån didaktiska teorier
- kunna visa på sambanden mellan svenskämnets olika moment
Innehåll
Kursen har ett F-12-perspektiv och innehåller kontinuerlig VFU. Det är en fristående, grundläggande didaktisk kurs och den ingår i lärarprogrammet som en del av utbildningen i svenska. I kursen behandlas och diskuteras ämnesdidaktiska frågor och strategier.
Undervisning
Undervisningen är obligatorisk och består av litteraturseminarier.
Särskild behörighet
Svenska i teori och praktik 1, 15 hp och 15 hp i Litteraturvetenskap, historiska perspektiv eller Litteraturvetenskap, teoretiska perspektiv eller motsvarande.
Examination
Skriftlig inlämningsuppgift (PMO1) , 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarieuppgifter (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntlig presentation av fältuppgift (ÖVN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För godkänt betyg krävs att examinationsuppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd