Kursplan - Språkutveckling och språkinlärning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
HSV114
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-27-72295-3 LIBRIS-ID: 10000471
Språkutveckling under skoltiden
Lund : Studentlitteratur, 1989 - 288 s.
ISBN: 91-44-29681-9 ; 189:00 LIBRIS-ID: 8353479
Tal och samtal
Lund : Studentlitteratur, 1992 - 212 s.
ISBN: 91-44-34721-9 ; 210:00 LIBRIS-ID: 8353573
Svenskämnets historia
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 165 s.
ISBN: 91-44-00955-0 ; 200:00 LIBRIS-ID: 8352767
Webbadresser
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 9789144048505 LIBRIS-ID: 10899488
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Övrigt
Nationella kursplaner i svenska för grund- och gymnasieskolan (www.skolverket.se)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att göra de studerande förtrogna med barns och ungdomars språkutveckling och språkinlärning i ett mångkulturellt samhälle, ge dem förmåga att ge vägledande och utvecklande respons samt göra dem förtrogna med läs- och skrivsvårigheter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för tendenser i språkutvecklingsprocessen
- kunna redogöra för läs- och skrivsvårigheter och kunna reflektera över vilka kunskaper som diagnostiseras
- kunna analysera elevers tal
- kunna analysera och reflektera över elevers läs- och skrivutveckling
- kunna ge utvecklande respons på elevers skrivna texter
Innehåll
Kursen ger en orientering om generella tendenser i språkutvecklingsprocessen. Läs- och skrivsvårigheter behandlas. Analys av elevers tal, läsning och skrivande i olika åldrar.
Undervisning
Utbildningen bygger på att studenterna deltar aktivt i undervisningen, som består av föreläsningar, seminarier och övningar, delvis i projektform. Obligatorisk närvaro förutsätts.
Särskild behörighet
Allmänt utbildningsområde 22,5 hp varav 4,5 hp ska vara VFU
Examination
Tentamen (TEN1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att examinationsuppgiften har behandlats i sin helhet samt att den fullgörs med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd