Kursplan - Läs- och skrivinlärning
Omfattning
15 hp
Kurskod
HSV111
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Böcker inom oss : om boksamtal
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren, 1998 - 170, [1] s.
ISBN: 91-29-64542-5 ; 205:00 LIBRIS-ID: 8349495
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 239 s.
ISBN: 91-47-05180-9 LIBRIS-ID: 9611141
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 285 s.
ISBN: 978-91-44-04802-4 LIBRIS-ID: 11359439
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 80 s.
ISBN: 91-27-72309-7 LIBRIS-ID: 9967729
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 246, [2] s.
ISBN: 978-91-44-04727-0 LIBRIS-ID: 10352647
Samtalet som grund : om den första skriv- och läsutvecklingen
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning, 2004 - 130 s.
ISBN: 91-622-6029-4 LIBRIS-ID: 9711027
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 217, [7] s.
ISBN: 91-44-03070-3 : 298:00 LIBRIS-ID: 9080084
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Samt aktuella läroplaner för förskola och skola Egen vald bok med didaktisk inriktning, ca 250 sid per grupp till temaarbetet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska få en grundläggande förståelse för hur enspråkiga och tvåspråkiga barn tillägnar sig språk och lär sig tala, läsa och skriva samt hur dessa förmågor utvecklas under de tidigare skolåren. Kursen ger en teori- och forskningsanknuten orientering i olika förhållningssätt och arbetssätt som underlättar barns språkutveckling.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna redogöra för olika språkteorier
- kunna redogöra för hur enspråkiga och tvåspråkiga barn utvecklar språk
- kunna beskriva barns talutveckling
- kunna beskriva hur barn utvecklar läs- och skrivförmågan
- kunna redogöra för läs- och skrivsvårigheter
- kunna använda olika läsinlärningsmetoder och arbetssätt som underlättar barns läs- och skrivinlärning samt väcker barns intresse för språk och litteratur
- kunna redogöra för och reflektera över hur lärare utvecklar aktiviteter som utmanar och stimulerar elever till en god läs- och skrivutveckling
Innehåll
Delkurs 1 Utveckling av tal och tidigt läsande och skrivande, 7,5 hp
Delkursen fokuserar såväl enspråkiga som tvåspråkiga barns språkutveckling från det första talspråket till tidig läsning och skrivning samt hur denna utveckling kan stimuleras och förberedas. Delkursen presenterar olika uttrycksmedel och arbetssätt som väcker barnets intresse för språk och litteratur. Dessutom behandlas olika forskares och praktikers syn på läs- och skrivinlärning.
Delkurs 2 Läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
Delkursen behandlar hur läsförmåga och skrivförmåga utvecklas i de tidiga skolåren. Läsläror och andra läromedel granskas och diskuteras utifrån forskning på området. Vidare ges en orientering om vilka kunskaper och färdigheter som diagnostiseras vid läs- och skrivsvårigheter och hur sådana diagnoser kan genomföras.
Undervisning
Utbildningen bygger på att studenterna deltar aktivt i undervisningen som består av föreläsningar, seminarier och övningar, delvis i projektform och med anknytning till den verksamhetsförlagda utbildningen.
Särskild behörighet
Student vid lärarprogrammet på MDH.
Examination
Projekt. Läs- och skrivutveckling (PRO1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Utveckling av tal och tidigt läsande och skrivande (TEN1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att examinationsuppgiften har behandlats i sin helhet samt att den fullgörs med god språkbehandling.
För sammanfattningsbetyget VG krävs att betyget VG erhålls i TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd