Kursplan - Språkdidaktik 2, avancerad nivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
HOA402
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
Webbadresser
Språkboken, läroplaner, kursplaner, bedömning och betygssättning finns att hämta hem från
Skolverket,
Syfte
Kursen syftar till att ge lärarstudenterna ökad förståelse för språkdidaktik och fördjupad kännedom om ämnesspecifika begrepp och språkdidaktisk forskning. Lärarstudenten ska under sin verksamhetsförlagda utbildning ytterligare utveckla god förmåga att undervisa.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna applicera läroplaner och kursplaner i språkundervisning,
- vara väl förtrogen med de didaktiska termerna,
- ha fördjupad kunskap om didaktisk språkforskning,
- kunna identifiera olika lärstilar så att de kan appliceras i språkundervisningen,
- kunna beskriva olika metoder för att lära främmande språk allmänt och i den valda inriktningen och praktiskt kunna tillämpa dem i undervisningen,
- kunna medvetet tillämpa en reflekterad lärarroll i förhållande till läraryrkets komplexa krav,
- visa god färdighet i att leda och samarbeta i olika arbetsformer, med elever och arbetslag, i syfte att skapa gott lärandeklimat,
- visa god förmåga att genomföra en undervisning där elevers olikheter, skilda behov och förutsättningar tillgodoses.
Innehåll
Kursen består av följande delkurser:
Allmän språkdidaktik, 3 hp.
- Didaktisk språkforskning
- Undervisningsförsök
- Dokumentation av undervisningsförsök
Ämnesspecifik fördjupning, 3 hp.
- Kurs- och lektionsplanering utifrån läroplaner och kursplaner.
- Exempel på olika undervisningsmetoder och undervisningsmaterial.
- Betygssättning och bedömning.
Sammanhängande verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp.
- Deltagande i undervisning på partnerskolorna.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och enskild handledning. Undervisningsspråk är målspråket, Deltagande i alla schemalagda undervisningsmoment är obligatoriskt.
Särskild behörighet
52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska utgöra VFU/didaktik samt 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar varav 15 hp ska utgöra VFU/didaktik i en inriktning för lärarexamen 270-330 hp Inriktningsstudierna ska vara engelska, finska, franska, spanska eller tyska. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Skriftliga uppgifter (INL1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftliga uppgifter (INL2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Sammanhållen verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 9 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Aktivt deltagande, muntliga uppgifter (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Aktivt deltagande, muntliga uppgifter (SEM2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd