Kursplan - Språkdidaktik 1, avancerad nivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
HOA401
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
Webbadresser
Språkboken, läroplaner, kursplaner, bedömning och betygssättning finns att hämta hem från
Skolverket,
Syfte
Kursen syftar till att ge lärarstudenterna en fördjupad förståelse för språkdidaktik med god kännedom om ämnesspecifika begrepp och språkdidaktisk forskning. Lärarstudenten ska under sin verksamhetsförlagda utbildning utveckla god förmåga att undervisa i valt språk.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- tillämpa läroplaner och kursplaner i språkundervisningen,
- identifiera centrala didaktiska termer,
- relatera didaktisk språkforskning till klassrumssituationer,
- identifiera olika lärstilar och applicera dessa i språkundervisningen,
- beskriva olika metoder att lära främmande språk allmänt och i den valda inriktningen,
- tillämpa en reflekterad lärarroll i förhållande till läraryrkets komplexa krav,
- leda och samarbeta i olika arbetsformer, med elever och arbetslag, i syfte att skapa ett gott lärandeklimat,
- genomföra en undervisning där elevers olikheter, skilda behov och förutsättningar tillgodoses.
Innehåll
Kursen består av följande delkurser:
Allmän språkdidaktik, 3 hp.
- Historik om lärande
- Läroplaner och kursplaner
- Lärande i språk och lärstilar
- Didaktisk språkforskning
Sammanhängande verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp.
- då lärarstudenter deltar i undervisning på partnerskolorna.
Ämnesspecifik fördjupning, 3 hp.
- Kurs- och lektionsplanering utifrån läroplaner och kursplaner.
- Exempel på olika undervisningsmetoder och undervisningsmaterial.
- Betygssättning och bedömning.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och föreläsningar, på svenska i den allmänna språkdidaktiken och på det främmande språket i inriktningsdidaktiken. Deltagande i alla schemalagda undervisningsmoment är obligatoriskt.
Särskild behörighet
52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska utgöra VFU/didaktik samt 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar varav 15 hp ska utgöra VFU/didaktik i en inriktning för lärarexamen 270-330 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Muntliga och skriftliga uppgifter (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntliga och skriftliga uppgifter (INL2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Sammanhållen verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 9 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd