Kursplan - Pedagogisk kommunikation i teori och praktik
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
HOA203
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2010 - 361 s.
ISBN: 978-91-7441-947-4 LIBRIS-ID: 11816682
Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 335 s.
ISBN: 978-91-44-07545-7 LIBRIS-ID: 13504398
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl., 2002 - 208 s.
ISBN: 91-7656-529-7 : 237:00 LIBRIS-ID: 8740967
Språksociologi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 403 s.
ISBN: 978-91-44-05326-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11485799
Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 135 s.
ISBN: 91-44-02685-4 : 194:00 LIBRIS-ID: 8874151
Värdegrund och svensk etnicitet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 227 s.
ISBN: 91-44-01930-0 ; 351:00 LIBRIS-ID: 8353129
Betyg i teori och praktik : : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
2. [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 206 s.
ISBN: 978-91-40-67604-7 LIBRIS-ID: 12750614
Ledarskap i klassrummet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-04833-8 LIBRIS-ID: 10894117
Interkulturellt samspel i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-05593-0 LIBRIS-ID: 11369565
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 302 s.
ISBN: 91-47-05348-8 LIBRIS-ID: 10125743
URL: Omslagsbild
Kompendier
HOA203 Textkompendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv
Myndigheten för skolutveckling, 2005
Språket är tankens redskap. I: Pedagogiska magasinet 1, 2007
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
URL: http://lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/spraket-ar-tankens-redskap
Ibland har du nog lite problem i matte. I: Språkvård 4/2006
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Modersmål och svenska som andraspråk. I: Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet. (S. 45-71)
Myndigheten för skolutveckling, 2007
Språk och kommunikation. I: Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Hållbar utveckling i praktiken
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Komma till tals
Myndigheten för skolutveckling, 2004
NCFF:s nyhetsbrev 2006 nr 2. Temanummer Utomhuspedagogik i skolan
Örebro universitet,
URL: http://www.oru.se/NCFF/Lastips/NCFF-Nyhetsbrev/NCFF-Nyhetsbrev---prenumerera-gratis/
Dags för en synvända. Pedagogiska Magasinet. Tema Specialpedagogik. 2/2008. S. 43?46
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
URL: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=0ng95g9k&gInitPage=42
Tema Utvecklande samtal. 3/2007. S. 27?65.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
URL: http://blogg.lararnasnyheter.se/pdf/pm-teman/2007-3.pdf
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Skolverket, 2008
Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket, 2011
Utenavet - Nationellt centrum för främjande av utomhuspedagogik
Utenavet,
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Allmänna råd
Skolverket, 2012
Syfte
Kursen ska ge kunskap om teorier kring ledarskap och kommunikation i lärandemiljöer. Kursen ska ge den studerande förutsättningar att omsätta teorierna i skolans praktiska verksamhet.
Lärandemål
Lärandemålen relaterar enligt nedan till de tre delar som kan urskiljas i kursen, nämligen Lärarens yrkesroll, Varierande språkbruk och språklig medvetenhet och Varierande former av pedagogisk kommunikation.
Lärarens yrkesroll
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. utifrån olika teorier om ledarskap analysera konsekvenserna för den egna undervisningen avseende sådant som planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering.
2. redogöra för vilka krav de mångkulturella lärmiljöerna ställer på lärarens tolkning av den gemensamma värdegrunden, så att mångkulturalitet ses som en tillgång. Med hjälp av denna förståelse och den egna undervisningen ska studenten utveckla ett förhållningssätt i vilket värdegrunden synliggörs.
3. redogöra för grundläggande teorier inom specialpedagogik. Studenten ska kunna reflektera över dessa i mötet med praktiken samt presentera förslag till undervisningssätt med utgångspunkt i elevers olikheter.
4. beskriva olika metoder för analys, bedömning och dokumentation av elevers lärande och med handledarstöd göra bedömningar av elevers lärande och därvid skilja mellan summativ och formativ bedömning.
5. delta med handledarstöd i utvecklingssamtal och i upprättandet av IUP (individuell utvecklingsplan) på ett sådant sätt att elevers och vårdnadshavares medinflytande synliggörs.
6. ge exempel på hur maktrelationer är kopplade till språkanvändning i ledarrollen och förklara hur kommunikationsmönster antingen förebygger eller skapar grogrund för konflikter och mobbning. Studenten ska kunna reflektera över och presentera förslag till hur förändringar i kommunikationsmönster kan bidra till konfliktlösning och ett hållbart samhälle.
7. samarbeta i varierande gruppkonstellationer och medvetet göra gruppindelningar utifrån olika uppgifters krav.
Varierande språkbruk och språklig medvetenhet
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
8. beskriva översiktligt hur kommunikationsmönster hänger samman med lärares och elevers tillhörighet vad gäller etnicitet, genus och klass. Detta innebär bland annat att
a. studenten ska med utgångspunkt i vetenskaplig litteratur kunna ta ställning till olika former av en- och flerspråkig undervisning.
b. studenten ska vara medveten om hur genusfaktorn påverkar klassrumskommunikationen och ska kunna dra praktiska slutsatser för undervisningen därav.
c. studenten ska kunna inse att varierande språkbruk kan ha sin grund i social hemmiljö och kan dra konsekvenserna av detta och presentera förslag till utformning av den egna undervisningen.
9. kommunicera såväl muntligt som skriftligt med elever och vårdnadshavare. Studenten ska kunna exemplifiera hur det egna språkbruket påverkar kommunikationssituationer med elever, vårdnadshavare och kolleger.
10. visa prov på medvetenhet om sina egna attityder till varierande språkbruk. Studenten ska kunna beskriva konsekvenserna av attityder till varierande språkbruk i kommunikationen med elever och vårdnadshavare.
Varierande former av pedagogisk kommunikation
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
11. förklara innebörden av det vidgade textbegreppet. Studenten kan med handledarstöd omsätta denna förståelse i planeringen av sin egen undervisning genom att medvetet välja form för den pedagogiska kommunikationen t.ex. genom att utnyttja uterummets möjligheter, bild, film, massmedier, musik, informationsteknik och drama så att alla elevers möjligheter till uttryckssätt tillgodoses.
12. följa kriterier för systematisk källkritik i sitt eget arbete. Studenten ska utveckla förmåga att förmedla sådana kriterier till eleverna i sin undervisning.
Innehåll
Teorier om pedagogiskt ledarskap och pedagogisk kommunikation introduceras och knyts via den verksamhetsförlagda delen av kursen till den praktiska tillämpningen i dagens mångkulturella lärmiljöer:
- tolkning av den gemensamma värdegrunden
- metoder för analys, bedömning och dokumentation av elevers lärande
- kommunikation (muntligt och skriftligt) med elever och vårdnadshavare i form av bland annat utvecklingssamtal och IUP (individuell utvecklingsplan)
- maktrelationers och kommunikationsmönsters betydelse för konflikter och mobbning
- betydelsen av elevers tillhörighet med avseende på etnicitet, genus och klass
- det vidgade textbegreppet inklusive massmedias roll i olika lärmiljöer
- olika undervisningsformer
- skilda aspekter av hållbar samhällsutveckling och hållbar undervisning
- grundläggande teorier i specialpedagogik.
Kursens samtliga moment beaktar kriterier för systematisk källkritik.
Undervisning
Kursen bygger på att studenterna deltar aktivt i undervisningen som består av föreläsningar, lektioner, seminarier, diskussioner, praktiska övningar samt fem veckor sammanhållen verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Obligatorisk närvaro förutsätts.
Särskild behörighet
22,5 hp Allmänt utbildningsområde (AU) varav 4,5 hp VFU samt 52,5 hp i ämne/ämnesområde som utgör inriktning i lärarexamen varav 15 hp VFU.
Examination
Verksamhetsförlagd utbildning. Ett omtentamenstillfälle ges. (PRA1) 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Grundläggande teorier. Skriftligt prov (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Teori i praktiken. Muntligt prov (TEN2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Helhet, fördjupning och reflektion. Skriftligt prov (TEN3), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Arbetsprocesser för arbetet med åtgärdsprogram. Skriftligt prov (TEN5), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För sammanfattningsbetyget VG krävs VG på både TEN1 och TEN3.
För betyget G krävs att studenten fullgör examinationsuppgifterna med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd