Kursplan - Upptäck, undersök och utforska naturvetenskap och teknik i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FYA400
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Bygg & konstruktion i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2007 - 123 s.
ISBN: 9789197659819 LIBRIS-ID: 10485206
Teknikens väsen : skolans teknikämne i tidigare skolår
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 144 s.
ISBN: 978-91-44-08345-2 LIBRIS-ID: 13755408
Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning, 2012 - 146 s.
ISBN: 9789197960021 LIBRIS-ID: 13455287
Webbadresser
Faktisk fantasi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Information till förskolor om Utmärkelsen Förskola för hållbar utveckling,pdf.
Skolverket,
Övrigt
Kompendier
Experiment och fakta
(säljs vid kursstart),
"Om luft tar plats skulle vi inte få plats", C-uppsats (säljs vid kursstart) Kompendium
(säljs vid kursstart),
Artiklar
Artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Bygg & konstruktion i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2007 - 123 s.
ISBN: 9789197659819 LIBRIS-ID: 10485206
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson, 1991 - 325 s.
ISBN: 91-7798-443-9 (inb.) ; 190:00 LIBRIS-ID: 7666026
Webbadresser
Faktisk fantasi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Information till förskolor om Utmärkelsen Förskola för hållbar utveckling,pdf.
Skolverket,
Övrigt
Kompendier
Experiment och fakta
(säljs vid kursstart),
"Om luft tar plats skulle vi inte få plats", C-uppsats (säljs vid kursstart) Kompendium
(säljs vid kursstart),
Artiklar
Artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen vänder sig till dig som är verksam inom förskolan. Kursens syfte är att ge de studerande kunskap, inspiration och metoder att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan och härigenom göra dessa ämnesområden lockande, roliga och meningsfulla för barnen. Kursen ska även ge de studerande en förståelse för några av naturens olika kretslopp och människans delaktighet i dessa, samt för hur teknik kan användas för att lösa problem i vardagen. Kursen ska ge deltagarna möjlighet att bearbeta sin förståelse av naturvetenskap med hjälp av olika estetiska uttrycksformer samt ge en inblick i hur hållbar utveckling kan kopplas till livsstilsfrågor.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- tillämpa ett utforskande arbetssätt i egna undersökningar inom naturvetenskap och teknik
- beskriva några grundläggande begrepp, principer och lagar inom fysik, kemi och teknik i samband med olika vardagsfenomen
- använda estetiska uttrycksformer i ett naturvetenskapligt och/eller tekniskt utforskande projekt tillsammans med barn i förskolan
- relatera de naturvetenskapliga ämnena och teknikämnet till begreppet hållbar utveckling, samt till livsstilsfrågor
Innehåll
Undersökande och utforskande arbetssätt. Arbete med naturvetenskap och teknik som ett naturligt inslag genom att experimentera med enkel, vardaglig utrustning. Några av naturens olika kretslopp och människans delaktighet i dessa. Hur teknik kan användas för att lösa problem i vardagen. Hur man kan lära sig naturvetenskap genom att använda estetiska uttrycksformer. Hur man kan fånga upp barnens tankar och koppla dem till livsstilsfrågor. Lärande för hållbar utveckling.
Grundläggande fysikaliska begrepp, principer och lagar. Ytspänning. Densitet. Tryck. Ljud. Ljus. Faser och fasövergångar. Konstruktioner och enkla mekanismer.
Undervisning
Kursen är förlagd till science centret Tom Tits Experiment i Södertälje i den pedagogiska miljö där humaniora och naturvetenskap/teknik möts på ett naturligt sätt. Utställningen Tom Tits Experiment är grunden för både integrations- och miljöstudier, men även för hur man "översätter" experimenten till olika vardagssituationer. Studier i naturvetenskap/teknik samt de naturvetenskapliga ämnenas didaktik bedrivs med utgångspunkt från utställningen.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, laborationer/experiment samt gruppuppgifter och enskilda uppgifter med redovisningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas inom någon examen vid Mälardalens högskola. Undantag kan medges för lärarexamen med inriktning mot förskola.