Kursplan - Flygplansdrift och underhåll II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MFL020
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Flygteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2012-12-18
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
Flygplansdrift och underhåll II
Akademin för innovation, design och teknik,
Referenselitteratur
Aviation maintenance management
New York : McGraw-Hill, 2004 - xxviii, 299 p.
ISBN: 0-07-142251-X LIBRIS-ID: 9452485
Övrigt
Övrigt material läggs upp på Blackboard
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen skall ge studenten fördjupade kunskaper om modernt underhåll av flygfarkoster, primärt utgående från givna luftfartsregler och principer för underhållet, som ligger till grund för en effektiv hantering av den tekniska verksamheten inom ett flygbolag eller en underhållsorganisation.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt från gällande luftfartsregler, redovisa omfattande kunskaper för ansvar och åtaganden som ett flygbolags tekniska organisation och en underhållsorganisation har, vilka funktioner som ingår i organisationerna samt dess förutsättningar för myndighetsgodkännande,
- redovisa goda kunskaper om underhållsprogrammets utvecklingsprocess; från MSG-3 via manualer, myndighetsgodkännande, planering mm till utförande av underhållet,
- redovisa goda kunskaper om operatörens tillförlitlighetsprogram, dess förutsättningar samt hur tillförlitlighetsprogram utvecklas i stora och små flygbolag,
- med utgångspunkt från ett underhållsprogram lägga upp en underhållsplan och genom detta visa kunskap om principer för underhållsplanering och beredningsprocesser,
- beskriva hur "externa" krav och rekommendationer, exempelvis myndighetsdirektiv, service bulletiner mm hanteras i ett flygbolag och hur dessa kan resultera i "interna" ingenjörskrav såsom modifieringskrav, tekniska direktiv mm.
- redovisa hur flygmaterial hanteras och hur reservdelsmaterial optimeras,
- tillsammans med andra i ett grupparbete, genomföra fiktiva och verkliga kvalitetsrevisioner inom flygplansunderhållet,
- översiktligt redogöra för nya metoder som är under utveckling inom flygplansunderhållet samt
- relatera kursens innehåll till hållbar utveckling och miljöfrågor.
Innehåll
Luftfartsregler som styr underhållet. Ingenjörsfunktionens åtaganden och ansvar. Flygbolagets tekniska organisation. Underhållsorganisationen. Underhållsprogrammets kontinuerliga utveckling. Operatörens tillförlitlighetsprogram. Underhållsplanering och beredningsprocesser. Materialhantering och optimering. Produktionsstyrning och processer. Kvalitetssystem inom luftfarten. Moderna metoder inom underhållet.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, projektarbete och egna övningar.
Särskild behörighet
Flygplansdrift och underhåll I 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Projekt (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN2), 4,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd