Kursplan - Produktutveckling 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
KPP015
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Produkt- och processutveckling
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konstruktörens val av produktionsmetoder : nära färdig form
1. uppl. : Stockholm : Sveriges mekanförb., cop. 1990 - 96 s.
ISBN: 91-524-1078-1 ; 180:00 LIBRIS-ID: 8358141
Product Design and Development
McGraw Hill Higher Education,
Övrigt
Övrig litteratur kommer att delas ut under föreläsningar.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna en grundförståelse för produktutvecklingsprocessen och ge svar på bl.a. följande frågor:
Hur kan idéer utvecklas till framgångsrika affärsmöjligheter och konkurrenskraftiga produkter?
Hur ser produktlivscykeln ut? Vilka praktiska metoder och verktyg finns att utnyttja i de olika produktutvecklingsstegen? Hur kvalitets-och miljösäkras produktutvecklingsprocessen?
Att ge studenten träning i att arbeta i en projektgrupp.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- arbeta strukturerat i en projektgrupp
- använda metoder för idégenerering, konceptval, funktionsanalys och för att finna kundbehov samt känna till ytterligare metoder
- ställa upp en kravspecifikation
- ta fram en produkt presenterad som en CAD-modell, som en motiverad produktlösning på ett identifierat kundbehov
- kunna genomföra ett enklare CAM-uppgift
- redovisa lämpliga tillverkningsmetoder
- redovisa arbetet strukturerat i en teknisk rapport
Innehåll
Produktutvecklingsprocessen och produktlivscykeln.
Kvalitets- och miljösäkring av produktutvecklingsarbete.
Metoder för att finna kundbehov, frilägga affärsmöjligheter, ta fram kravspecifikation och kunna göra funktionsanalys.
Tillämpning av tekniker för idégenerering.
Metoder för val av bästa koncept och användning av verktyg för val av material och tillverkningsmetod och för val av bästa fysiska produkt med hänsyn till detaljerad kravspecifikation.
Presentation av praktikfall på produktutveckling; från idé till färdig produkt.
Projektarbete; metodik, hjälpmedel, kvalitetssäkring.
CAD-modellering samt skapande av ritningar.
Tillverkningsteknik: genomgång av olika metoder.
Introduktion till CAM.
Miljöaspekter är viktigt att beakta vid all produktutveckling. Hur detta sker kommer att belysas och tillämpas i kursen.
Undervisning
Undervisningen består av ett antal föreläsningar i storgrupp för att ge överblick och sammanhang. Föreläsningarna kompletteras med övningar som sker i grupp med handledning. Kunskaperna befästs genom att i grupp genomföra ett större projekt omfattande utveckling av koncept och en fysisk modell, prototyp eller CAD-modell utgående från marknadsbehov. CAM momentet består av lärarledda lektioner i datasal samt en inlämningsuppgift.
Särskild behörighet
Innovation och produktdesign 7,5 hp samt grundläggande kunskaper i CAD.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), Inlämningsuppgift i CAM, 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projektuppgift (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Tentamen (TEN3), Examination av litteraturstudier, 2,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd