Kursplan - Kvalitetsutveckling och ledarskap
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
KMT220
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Produkt- och processutveckling
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
SS ISO 9001:2008, SIQs modell för Kundorienterad verksamhetsutveckling
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursens mål är att ge de studerande fördjupade kunskaper om kundcentrerad verksamhetsutveckling och modernt kvalitetstänkande.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna:
- tillämpa "Offensiv kvalitetsutveckling"
- argumentera varför visioner, mål och strategier behövs i ett företag
- analysera ett företags kvalitetsledningssystem enligt kraven i ISO-9001
- tillämpa kundcentrerad verksamhetsutveckling enligt SIQs modell (USK) Utmärkelsen Svensk Kvalitet
- genomföra miljö- eller kvalitetsrevisioner
Innehåll
- Ledarskap för Kvalitet. (Quality Planning, -Assurance, -Control and -Improvement).
- Verksamhetsutveckling enligt Utmärkelsen Svensk Kvalitet.
- Kvalitetssystemstandarder ISO 9000, ISO 14000 med flera.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar/lektioner och handledning av projektarbete. I kursen varvas individuellt arbete med grupparbete i projektform.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), Individuellt och grupp, 3 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Tentamen (TEN1), Skriftlig tentamen. Utgående från det genomförda arbetet under kursens gång sätts individuella graderade betyg, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen vid kursens slut, 4,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd