Kursplan - Rum och kontext
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
KIT526
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Creating exhibitions : collaboration in the planning, development, and design of innovative experiences
Hoboken, New Jersey : Wiley, [2013] - xv, 304 p.
ISBN: 9781118306345 LIBRIS-ID: 14969021
Artiklar
Experience as an Object to Think with: from Sensing-in-action to Making-Sense of action in Full-Body Interaction Learning Environments
Proceedings of TEI, Eindhoven, Netherlands, 2016
Using Tangible Smart Replicas as Controls for an Interactive Museum Exhibition
Proceedings of TEI, Eindhoven, Netherlands, 2016
Rapporter
Delas ut vid kursstart
Riksutställningar (n.d.) Museerna och mångfalden
Akademin för innovation, design och teknik,
Riksutställningar (n.d.) Museerna och HBTQ
Akademin för innovation, design och teknik,
Referenslitteratur
Exploring the Aesthetics of Tangible Interaction: Experiments on the Perception of Hybrid Objects
Proceedings of TEI, Eindhoven, Netherlands, 2016
Svenska skrivregler
[Ny utg.] : Stockholm : Liber, 2005 - 220 s.
ISBN: 91-47-05271-6 LIBRIS-ID: 9879712
-
Böcker
Forskare och praktiker om färg, ljus, rum
Stockholm : Formas, 2006 - 317 s.
ISBN: 91-540-5966-6 (inb.) LIBRIS-ID: 10132636
Exhibition design
London : Laurence King, 2007. - 192 s.
ISBN: 978-1-85669-522-0 (pbk.) LIBRIS-ID: 10665330
What is exhibition design?
Mies : RotoVision, cop. 2010 - 256 s.
ISBN: 2-88893-127-3 LIBRIS-ID: 12311375
Mellan konst och vetande : texter om vetenskap, konst och gestaltning
Göteborg : Daidalos, 1996 - 141 s.
ISBN: 91-7173-047-8 ; LIBRIS-ID: 7615186
Att skapa upplevelser : från OK till WOW!
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 211 s.
ISBN: 91-44-02687-0 : 338:00 LIBRIS-ID: 9063148
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Webadresser
Ljuset i utställningar
Riksutställningar, 2006
Utställningstexter
Riksutställningar, 2006
Referenslitteratur
Instruktion: Välj en artikel från referenslitteraturen nedan. Fler vetenskapliga artiklar kan komma att läggas till vid kursstart.
Akademin för innovation, design och teknik,
Interaction paradigms in technology-enhanced social spaces: a case study in museums, Proceedings of the 2007 conference on Designing pleasurable products and interfaces, August 22-25, 2007, Helsinki, Finland
Proceedings of the 2007 conference on Designing pleasurable products and interfaces, August 22-25, 2007, Helsinki, Finland, 2007
Learning from interactive museum installations about interaction design for public settings, Proceedings of the 18th Australia conference on Computer-Human Interaction: Design: Activities, Artefacts andEnvironments, November 20-24, 2006, Sydney, Australia
18th Australia conference on Computer-Human Interaction: Design: Activities, Artefacts andEnvironments, November 20-24, 2006, Sydney, Australia, 2006
Sonictecture: esthetic spatial conditioning through sound, computation and interaction, Proceedings of the 6th ACM SIGCHI conference on Creativity & cognition, June 13-15, 2007, Washington, DC, USA
6th ACM SIGCHI conference on Creativity & cognition, June 13-15, 2007, Washington, DC, USA, 2007
Communicating art through interactive technology: new approaches for interaction design in art museums, Proceedings of the 5th Nordic conference on Human-computer interaction: building bridges, October 20-22, 2008, Lund, Sweden
5th Nordic conference on Human-computer interaction: building bridges, October 20-22, 2008, Lund, Sweden, 2008
Responsive Environments. In Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort, ed.: The New Media Reader
Cambridge and London: The MIT Press, 2003
Syfte
Kursen vidgar perspektivet på studentens kunskaper inom området Rumslig gestaltning och fördjupar dem mot utställningsrum. Kursen ska ge kännedom om hur ljus inverkar på upplevelsen och hur en upplevelse skapas. Kursen syftar också till att undersöka hur ett ämne kommuniceras med rumsliga element. Kursen ska stimulera utvecklingen av studentens kreativa och konstnärliga sidor och förmågan att reflektera över dem.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera och beskriva grundläggande moment inom ljussättning
- visa förmåga till självständigt reflekterande kring hur ljus, rumsliga element och människor inverkar på upplevelsen
- visa förståelse av kurslitteraturen och visa förmåga till analys av densamma samt känna till relevanta fackuttryck
- utföra och redovisa skisser
- känna till en metod för att reflektera över sin konstnärliga och kreativa utveckling
- visualisera och tillämpa en idé om utställningsrum med utgångspunkt i ett givet ämnesområde
Innehåll
Kursen innehåller teoretiska resonemang och praktiska exempel olika slags rum inklusive utställningsrum och miljöer. Vad kan man berätta med ljus? Hur skapas upplevelser? Ljus i rum och utställningsmiljöer. Introduktion till ljusteknik. Visualisering och redovisning av en idé. Studiet av människan som en del av den rumsliga gestaltningen. Rummet i relation till omgivande kontext. Gruppdynamik.
Undervisning
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturseminarier, handledning, praktiskt arbete och studiebesök.
Redovisning sker i grupp och individuellt via en portfolio.
Särskild behörighet
Rumsligheter 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), Gruppinlämning, 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), Individuell, 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Laboration (LAB1), Ljuslaboration, 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), Projektuppgift. Grupp, 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs i ämnet Informationsdesign kan ingå som del i examenskravet för inriktning mot Rumslig gestaltning.