Kursplan - Introduktion till ljuddesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
KIT505
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 - 124 s.
ISBN: 91-47-06552-4 : 298:00 LIBRIS-ID: 8814762
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska börja bygga upp en förståelse för teorier, frågeställningar, resultat och tillämpningar samt ge en grundläggande orientering inom det område där ljud möter informationsdesign och rumslig gestaltning.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten:
- kunna ge exempel på hur egenskaperna hos ljud och material påverkar människors upplevelse av rummet
- kunna hämta in, bearbeta och spela upp ljud
- kunna skapa en ljudbild som fungerar utifrån rummets förutsättningar
- kunna redogöra för teorier, frågeställningar, resultat och tillämpningar inom olika områden av ljuddesign
Innehåll
Kursen innehåller teoretiska resonemang och praktiska exempel på aktuell ljudanvändning i media och samhälle med fokus på ljuddesign. Kursens innehåll fördjupar sig mot hur egenskaperna hos ljud och material påverkar människors upplevelse av rummet. Den ger också grunderna i ljudlära, hörselsystemet och akustik.
Undervisning
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturseminarier, handledning, praktiskt arbete och studiebesök.
Redovisning sker i grupp och individuellt via skriftliga uppgifter och ljudlaborationer.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Laboration (LAB1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd