Kursplan - Att informera med text
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
KIT250
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 144 s.
ISBN: 9789172275836 (inb.) LIBRIS-ID: 10740679
URL: Omslagsbild
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Diverse texter/utdrag tillkommer under kursen.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 144 s.
ISBN: 9789172275836 (inb.) LIBRIS-ID: 10740679
URL: Omslagsbild
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Syfte
Meningen med denna kurs är att studenterna ska erövra översiktlig kunskap om informativ text med olika funktion och i skiftande sammanhang. Genom praktiska övningar ska de möta de problem och möjligheter som är förknippade med verbal gestaltning, framför allt skriftlig. Speciell vikt läggs vid textens samspel med gestaltningar i bild och form. Målgruppens betydelse för textens utformning poängteras särskilt.
Vidare ska studenterna uppmärksammas på hur texter avsiktligt eller oavsiktligt kan ge uttryck för värderingar och attityder. Studenternas egna färdigheter i och intresse för utformning av verbal information ska öka.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- omsätta sinnesintryck i informativ text
- planera och genomföra en argumentation
- analysera en given text utifrån grundläggande stilistisk teori
- bearbeta texter enligt basala retoriska principer
- ge konstruktiv kritik på medstudenters arbeten
Innehåll
Teoretiska och praktiska studier av strategier för textarbete, såväl när det gäller analys- som produktionsfas. Orientering i stilistik och retorik. Presentation och gemensam reflektion med utgångspunkt i belysande exempel på olika genrer av verbal gestaltning. Kortare fältarbete med tonvikt på människan som biologisk varelse.
Undervisning
Föreläsningar/seminarier, handledning, litteraturstudier, fältstudier, grupparbete, muntlig redovisning, kamratrespons.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL4), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL5), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL6), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd