Kursplan - Kognitiva processer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
KIT104
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
The design of everyday things
Revised and expanded edition. : New York, NY : Basic Books, 2013 - xviii, 347 p.
ISBN: 9780465050659 (pbk.) LIBRIS-ID: 14832677
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
Kognitiv psykologi : processer och störningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 526 s.
ISBN: 978-91-44-04885-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11304136
Referenslitteratur
Visual Narrative Structure. Cognitive Science. A multidisciplinary journal.
., 2013
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2010 - 153 s.
ISBN: 978-91-1-302841-5 LIBRIS-ID: 11816642
Three spaces of spatial cognition. The Professional Geographer.
., 1999
Failure to detect mismatches between intention and outcome in a simple decision task. Science (New York, N.Y.), 310 (5745), 116 - 9
The American Association for the Advancement of Science, 2005
-
Böcker
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
Kognitiv psykologi : processer och störningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 526 s.
ISBN: 978-91-44-04885-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11304136
Artiklar
Referenslitteratur
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2010 - 153 s.
ISBN: 978-91-1-302841-5 LIBRIS-ID: 11816642
-
Böcker
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
Kognitiv psykologi : processer och störningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 526 s.
ISBN: 978-91-44-04885-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11304136
The design of everyday things
Revised and expanded edition. : New York, NY : Basic Books, 2013 - xviii, 347 p.
ISBN: 9780465050659 (pbk.) LIBRIS-ID: 14832677
Artiklar
Referenslitteratur
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2010 - 153 s.
ISBN: 978-91-1-302841-5 LIBRIS-ID: 11816642
Syfte
Kursen skall ge studenten grundlägga kunskaper om mänsklig perception och kognitiva förmåga, samt hur hänsyn till dessa faktorer påverkar utformningen av informationsprodukter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- förstå och använda termer och begrepp inom perceptions psykologi och kognitiv psykologi
- förstå vilka krav människans kognitiva begränsningar ställer på utformningen av informationsprodukter
- redogöra för vanliga problem i informationsprodukter som härrör från bristande insikt om människan kognitiva förmåga
- kunna tillämpa denna kunskap i praktiskt arbete med informationsprodukter
Innehåll
Grundläggande kognitiv psykologi innefattande perceptionen, särskilt synen och hörseln; uppmärksamhet, visuell sökning, automatiska.och medvetna hög- och lågnivå processer, begränsningar i minnets olika delar, gestaltpsykologi och djupperception.
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, individuella - och gruppvisa uppgifter, seminarier samt redovisning.
Särskild behörighet
15 hp informationsdesign varav 7,5 hp grafisk form eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), Gruppuppgift, 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL3), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd