Kursplan - Informativ illustration, fördjupning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE319
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Referenslitteratur
Bildens tysta budskap : interaktion mellan bild och text
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2009 - 212 s.
ISBN: 9789172275492 (inb.) LIBRIS-ID: 11202589
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront, cop. 2004 - 187, [1] s.
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.) LIBRIS-ID: 9473425
The functional art : an introduction to information graphics and visualization
Berkely, CA : New Riders, c2013 - xxi, 363 p.
ISBN: 9780321834737 (pbk.) LIBRIS-ID: 14731887
Practical Guide to Graphics Reporting : Information Graphics for Print, Web and Broadcast
Burlington : Elsevier, 2006
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
6., utvecklade uppl. : Stockholm : Carlsson, 2007 - 315 s.
ISBN: 9789173310703 (inb.) LIBRIS-ID: 10538649
Bild och föreställning : om visuell retorik
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 197 s.
ISBN: 91-44-04259-0 : LIBRIS-ID: 9357528
Bild och form för informationsdesign
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 283 s.
ISBN: 91-44-03382-6 (inb.) LIBRIS-ID: 9545564
Övrigt
Litteraturen väljs i smaråd med handledare för att passa respektive projekt.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studenten i informativ illustration genom att studenten i ett självständigt informativt illustrationsprojekt ska definiera förutsättningar och informationsmål för projektet och sedan kunna genomföra det praktiska bildarbetet där mål och syfte uppfylls.
Lärandemål
• Utifrån en uppdragsbeskrivning inom ett komplext informationsområde formulera informationsmål för en eller flera illustrationer
• Analysera och kartlägga kommunikationssituationen
• Välja och genomföra en visualisering som uppfyller kommunikationssituationen
• Analysera och redogöra för kvalitetskraven som finns inom vald visualiseringsform och situation
• Uppfylla informationsmålen och kvalitetskraven i sin helhet i bildarbetet inom vald visualiseringsform
Innehåll
Praktiskt arbete med ett enskilt projekt. Projektet är ett självständigt arbete där studenterna har möjlighet till lärarledd handledning under genomförande. Projektet kan vara definierat av studenten själv eller tilldelas av kursansvarig, men det ska alltid vara ett fördjupande arbete inom informativ illustration.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, självständigt arbete med handledning, seminarier med kunskapsutbyte och redovisningar. Dessutom förekommer kontinuerliga projektavstämningar där studenten presenterar utvecklingen av sitt arbetet.
Särskild behörighet
Naturvetenskaplig illustration 7,5 hp eller Teknikillustration 7,5 hp, samt Informationsgrafik 7,5 hp eller Interaktiv illustration 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), Skriftlig definition av informationsvisualisering, 1 högskolepoäng, Betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL2), informationsvisualisering, 5 hp, Betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), Seminarium kring definition och genomförande, 0,5 högskolepoäng, Betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), Delredovisning av informationsvisualiseringen, 0,5 högskolepoäng, Betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM3), Slutredovisning av informationsvisualiseringen, 0,5 högskolepoäng, Betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt Faktaillustration.