Kursplan - Forskningsprocesser
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE302
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s.
ISBN: 91-44-03227-7 LIBRIS-ID: 9396007
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 488 s.
ISBN: 9789144109145 LIBRIS-ID: 18773357
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
Problemformulering
Stockholm: Liber, 2003
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Övrigt
Det tillkommer ett examensarbete och det ingår även i kursen att självständigt söka litteratur för att lösa vissa av de examinerande uppgifterna.
-
Böcker
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s.
ISBN: 91-44-03227-7 LIBRIS-ID: 9396007
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s.
ISBN: 978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID: 8352553
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
Artiklar
Problemformulering
Stockholm: Liber, 2003
Vetenskapliga tankeverktyg - till grund för akademiska studier
Lund: Studentlitteratur, 2012
Övrigt
Det ingår även i kursen att självständigt söka ytterligare litteratur/källor som hjälper er att lösa vissa av de examinerande uppgifterna.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s.
ISBN: 91-44-03227-7 LIBRIS-ID: 9396007
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s.
ISBN: 978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID: 8352553
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Artiklar
Problemformulering
Stockholm: Liber, 2003
Vetenskapliga tankeverktyg - till grund för akademiska studier
Lund: Studentlitteratur, 2012
Övrigt
Det ingår även i kursen att självständigt söka ytterligare litteratur/källor som hjälper er att lösa vissa av de examinerande uppgifterna.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s.
ISBN: 91-44-03227-7 LIBRIS-ID: 9396007
Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s.
ISBN: 978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID: 8352553
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Artiklar
Problemformulering
Stockholm: Liber, 2003
Vetenskapliga tankeverktyg - till grund för akademiska studier
Lund: Studentlitteratur, 2012
Övrigt
Det ingår även i kursen att självständigt söka ytterligare litteratur/källor som hjälper er att lösa vissa av de examinerande uppgifterna.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga som informationsdesigners att verbalisera och problematisera sina gestaltningsprocesser. Kursen avser att fördjupa studenternas kunskap om centrala delar av forskningsprocesser relevanta för informationsdesign - bl.a. vetenskapliga teorier och metoder, vetenskapligt skrivande samt källkritik. Kursen syftar därmed också till att vara förberedande inför examensarbete i informationsdesign.
Lärandemål
Kursens mål är att studenterna efter genomgången kurs ska visa prov på god insikt och färdighet vad gäller verbalisering och problematisering av gestaltningsprocesser inom informationsdesign. Kursens mål är ge en fördjupad kunskap och erfarenhet av:
- vetenskapliga problemformuleringar, begrepp, teorier och metoder
- kritisk och systematisk argumentation
- strategier för designarbete med forskningsansats
- reflektion över förhållandet mellan teori och praktik
Innehåll
Kursen ger studenterna tillfälle till reflektion över vetenskapliga redogörelser vad gäller designprocesser. Under kursens gång läggs därmed särskild vikt vid utvecklandet av kursdeltagarnas kritiska förmåga till analys och diskussion vad gäller vetenskapliga redogörelser och designprocesser.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Arbetet sker både i grupp och enskilt. För tid och lokal, se http://www.mdh.se/schema/
Särskild behörighet
Vetenskap och design 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift (GRU2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), Individuell uppgift, 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), Individuell uppgift, 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd