Kursplan - Lättläst
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE206
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skriv så att folk förstår! : [en handbok i att skriva på lätt svenska]
Stockholm : Centrum för lättläst, 2003 - 35 s.
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt - efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
Stockholm: Specialpedagogiska institutet, 2003
Vad är lättläst
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2008 - 96 s.
ISBN: 978-91-28-00146-5 LIBRIS-ID: 11290315
URL: Länk
Läsning
Lund: Studentlitteratur, 1993
Artiklar
Blandade aktuella artiklar och andra texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
Are reader-friendly texts always better?
I: IARTEM e-Journal, (Volume 5, No 2), 2013
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Klarspråk och klarspråksarbetet - ett tema i tiden
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
Mot en evidensbaserad språkvård? En kritisk granskning av några svenska klarspråksråd i ljuset av forskning om läsbarhet och språkbearbetning
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skriv så att folk förstår! : [en handbok i att skriva på lätt svenska]
Stockholm : Centrum för lättläst, 2003 - 35 s.
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt - efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
Stockholm: Specialpedagogiska institutet, 2003
Vad är lättläst
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2008 - 96 s.
ISBN: 978-91-28-00146-5 LIBRIS-ID: 11290315
URL: Länk
Läsning
Lund: Studentlitteratur, 1993
Artiklar
Blandade aktuella artiklar och andra texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
Are reader-friendly texts always better?
I: IARTEM e-Journal, (Volume 5, No 2), 2013
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skriv så att folk förstår! : [en handbok i att skriva på lätt svenska]
Stockholm : Centrum för lättläst, 2003 - 35 s.
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt - efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
Stockholm: Specialpedagogiska institutet, 2003
Vad är lättläst
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2008 - 96 s.
ISBN: 978-91-28-00146-5 LIBRIS-ID: 11290315
URL: Länk
Läsning
Lund: Studentlitteratur, 1993
Artiklar
Blandade aktuella artiklar och andra texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska skaffa sig grundläggande förståelse för hur man kan utforma information för målgrupper som på grund av till exempel bristande läsförmåga/språkkunskaper har speciella förutsättningar och behov. Detta exemplifieras via bland annat studier av begreppet lättlästhet och tekniken att skriva på lättläst svenska.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- redogöra för, och analysera, begreppet lättlästhet
- hantera och analysera tekniken att skriva på lättläst svenska
- analysera information anpassad för målgrupper som på grund av till exempel bristande läsförmåga/språkkunskaper har speciella förutsättningar och behov
- utforma, såväl språkligt som grafiskt, texter för ovan nämnda målgrupper
- utprova texter på ett för den valda målgruppen relevant sätt
Innehåll
Rätten till tillgänglig samhällsinformation, läsundersökningar, begreppet lättlästhet, skribentens/informatörens roll och uppgift i utformandet av lättlästa texter, olika målgrupper med bristande läsförmåga/språkkunskaper.
Undervisning
I kursen förekommer teoretiska genomgångar, seminarier, gästföreläsningar, litteraturstudier, responsarbete.
Särskild behörighet
22,5 hp med inriktning mot textdesign eller motsvarande förkunskaper.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd