Kursplan - Kreativitet i grupper och organisationer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO205
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Group genius : the creative power of collaboration
New York : BasicBooks, cop. 2007 - xiii, 274 s.
ISBN: 978-0-465-07193-7 (hft.) : LIBRIS-ID: 10873765
Artiklar
Improving face-to-face brainstorming through modeling and facilitation, volym 32:5
Small Group Research, 2001
From Guilford to Creative Synergy: Opening the blck box of team-level creativity, volym 13:3
Creativity Research Journal, 2001
Paradigms on the study of creativity: Introducing the perspective of cultural psychology, volym 28
New Ideas in Psychology, 2010
The Influence of positive affect on intrinsic and extrinsic motivation: Facilitating enjoyment of play, respåonsible work behavior, and self-control, volym 29:4
Motivation and Emotion, 2005
Cognitive stimulation with convergent and divergent thinking exercises in brainwriting: Incubation, sequence priming and group context, volym 36
Small Group Research, 2005
Övrigt
Adams, J. L. (2001). Conceptual blockbusting: A guide to better ideas (5:e utg.). New York: Perseus. Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. 2:
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Studenten skall få både praktisk och teoretisk förståelse av gruppens kreativitet och kreativitetens sociala dimensioner.
Studenten ska både få en bred teoretisk förståelse genom att se hur gruppkreativitet och ledarskap av kreativa processer kan beskrivas från olika perspektiv respektive med olika teorier, och en djupare förståelse av att själv använda ett perspektiv eller en teori.
Studenten skall tränas i att skapa förutsättningar för och att leda kreativa processer hos både enskilda individer och grupper av individer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra skriftligt för olika perspektiv på gruppkreativitet respektive på ledarskap av kreativa processer
- utifrån en grupps sammansättning och behov planera, genomföra och dokumentera en övning som stimulerar kreativitet
- reflektera över genomförda kreativa övningar samt dra slutsatser om konsekvenser för det egna agerandet
- skriftligt rapportera om genomförandet av övningar och erfarenheter som dragits
- inhämta empiriska data från en kreativ gruppövning
- analysera data utifrån ett perspektiv/teori
- skriftligt presentera resultat i formatet "vetenskaplig artikel" och delta i problematiserande samtal om resultat av analyser utifrån olika perspektiv
- redogöra för hur det egna agerandet som kreativ människa respektive övningsledare påverkas beroende på vilket perspektiv på kreativitet som anammas
Innehåll
Kursen består av tre block:
A. Olika teorier och perspektiv på gruppkreativitet och ledarskap, som presenteras i föreläsningar.
B. Praktiska övningar i att leda en grupps i kreativ process, som presenteras i labrapport.
C. Fördjupning i visst perspektiv och enkel forskningsmässig studie av gruppkreativitet. Detta genomförs som grupparbete, presenteras i vetenskaplig artikel och i seminarium.
Undervisning
Föreläsningar, Seminarium, Laborationer och projektarbete.
Särskild behörighet
Kunskaper inom kreativitet i närningsliv eller estetiska verksamheter. Detta kan uppnås genom att ha avslutat kursen Kreativ problemlösning och skapande kreativitet 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), C. Vetenskaplig rapport från studie av gruppkreativitet, 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Laboration (LAB1), B. Praktisk övningar i kreativitet, 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), C. Presentation och samtal om studier av kreativitet, 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), A. Teorier och perspektiv på kreativitet, 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd