Kursplan - Framsyn och scenariodesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO201
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen ska ge studenten grundläggande kunskaper om samt färdigheter i framsyn och scenariodesign samt hur detta område relaterar till organisationers innovativa processer och förmågor.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för teorier och metoder som används inom framsyn och scenariodesign
- redogöra för hur framsyn och scenariodesign relaterar till organisationers innovativa processer och förmågor
- redogöra för hur framsyn och scenariodesign kan anpassas till olika organisatoriska kontext
- arbeta metodiskt i skapandet av enklare scenarier
- använda ett urval verktyg för informationssökning, analys och resultatkommunikation
- inta ett nyanserat reflektivt perspektiv på använda teorier och valda scenarioämnen
Innehåll
Frågor som behandlas under kursen är bl.a.:
- vad är framsyn respektive scenariodesign?
- kan en organisation öka sin innovativa förmåga genom att arbeta med framsyn och scenariodesign och i så fall hur?
- hur genomförs en framsyn?
- hur genomförs ett scenarioarbete?
- vilka hjälpmedel, verktyg och mentala modeller kan vi använda oss av i vårt arbete med framsyn och scenariodesign?
- vilka personalkategorier berörs av ett arbete med framsyn och scenariodesign, och vilka är deras roller?
- hur relaterar framsyn och scenariodesign till organisatorisk ledning och strategi?
- hur relaterar framsyn och scenariodesign till ämnet innovation samt begrepp som trendspaning, omvärldsanalys och organiserat underrättelsearbete?
- dina frågor
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, praktiska övningar, individuella - och gruppvisa uppgifter, seminarier samt ett eller flera större redovisningsmoment.
Särskild behörighet
60 hp eller Trendspaning 7,5 hp.
Examination
Gruppuppgift med skriftliga, muntliga och visuella redovisningar (GRU1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 0,5 hp, betyg Godkänd (G)
Individuell inlämningsuppgift (INL2), 0,5 hp, betyg Godkänd (G)
Individuell inlämningsuppgift (INL3), 0,5 hp, betyg Godkänd (G)
Individuell inlämningsuppgift (INL4), 0,5 hp, betyg Godkänd (G)
Individuell inlämningsuppgift inklusive seminariebehandling (INL5), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), Gruppopposition med skriftlig, muntlig och visuell redovisning, 0,5 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd