Kursplan - Entreprenöriell idéutveckling 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO103
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Arbeta i projekt : individen, gruppen, ledaren
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 180 s.
ISBN: 978-91-44-07275-3 LIBRIS-ID: 12182779
Gear up your best business idea ever
Stockholm : Gear Up Ventures, 2011 - 134 s.
ISBN: 978-91-979569-9-4 LIBRIS-ID: 12466772
Syfte
Kursen syftar till att bereda varje enskild student en personlig grund för att bygga både teoretisk och praktisk kunskap om entreprenörskap.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- redogöra skriftligt och muntligt om entreprenörskap
- utveckla och kritiskt bedöma entreprenöriella idéer
- uppvisa en egen idé om en produkt, tjänst, process eller funktion i utveckling
- agera pragmatiskt och konstruktivt, både enskilt och med andra, i syfte att nå entreprenöriella mål
Innehåll
Entreprenöriell idéutveckling 1 är en kurs som sätter det individuella aktörskapet och den entreprenöriella praktiken i fokus. Genom kursen formas en grund för studentens entreprenörskapande som kommer till uttryck genom ett eget valt utvecklingsprojekt för en produkt, tjänst, process eller funktion. Fokus ligger på ideutvecklingens tidigare faser där kreativitet och idéutveckling men också idéutvärdering är viktiga inslag. Samtidigt tränas studenten i projektmetodik samt att arbeta i grupp.
Undervisning
I entreprenöriell anda utvecklas undervisningsformerna iterativt tillsammans med studenternas kunskapsutveckling och personliga mognad. På detta sätt gör kursen det tydligt att studenterna är aktiva medskapare och aktörer i kursen och inte passiva kunskapskonsumenter. För att möjliggöra detta är de senare delarna av kursen är inte lika tydligt strukturerade som de första delarna av kursen.
Tanken är att undervisningsformerna skall gynna en dynamisk lärandemiljö där ett personligt tankearbete stimuleras, prövas och förändras genom olika sociala processer. Kursen kommer på detta sätt med stor sannolikhet innehålla allt från mer traditionella undervisningsformer som föreläsningar och seminarier till mer tentativa workshops, gruppdiskussioner och sociala möten.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
PM (PMO1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd