Kursplan - Kreativ problemlösning och skapande kreativitet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO102
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Cracking creativity : the secrets of creative genius
Berkeley, Calif. : Ten Speed Press, c1998 - ix, 309 p.
ISBN: 0-89815-913-X (cloth) LIBRIS-ID: 6296806
The power of mindful learning
Reading, Mass. : Addison-Wesley, cop. 1997 - 167 s.
ISBN: 0-201-48839-6 (inb.) LIBRIS-ID: 4704376
Artiklar
The nature of creativity, volym 18:1
Creativity Research Journal, 2006
Syfte
Studenten skall få både praktisk och teoretisk förståelse av främst individbaserad kreativitet och kreativitetens intramentala dimensioner. Studenten skall få förståelse för skillnader mellan funktionsorienterad och tillståndsorienterad kreativitet.
Studenten ska både få en bred teoretisk förståelse genom att se hur kreativitet kan beskrivas från olika perspektiv respektive med olika teorier, och en djupare förståelse av att själv använda ett perspektiv eller en teori.
Genom olika praktiska övningar och mentala tillstånd få en egen upplevelse av kreativitet och kreativa processer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra skriftligt för olika perspektiv på kreativitet
- utifrån en individs behov planera, genomföra och dokumentera en övning som stimulerar kreativitet
- reflektera över genomförda kreativa övningar samt dra slutsatser om konsekvenser för det egna agerandet
- skriftligt rapportera om genomförandet av övningar och erfarenheter som dragits
- inhämta empiriska data om egna och andras upplevelser av kreativitet
- analysera data utifrån ett perspektiv/teori
- muntligt presentera resultat och delta i problematiserande samtal om resultat av analyser utifrån olika perspektiv
Innehåll
Kursen består av tre block:
A. Olika teorier och perspektiv på kreativitet, som presenteras i föreläsningar.
B. Praktiska övningar i kreativitet som genomförs som grupparbeten och presenteras i labrapport.
C. Fördjupning i visst perspektiv och enkel forskningsmässig studie av kreativitet som genomförs i seminarier respektive som individuellt arbete.
Undervisning
Föreläsningar, seminarium och laborationer.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Laboration (LAB1), B. Praktiska övningar i kreativitet, 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), C. Presentation och samtal om studier av kreativitet, 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), A. Teorier och perspektiv på kreativitet, 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd