Kursplan - Beräkningstänkande och skrivande som forskningsverktyg
Omfattning
3.5 hp
Kurskod
DVA416
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2012-12-06
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen fokuserar på beräkningstänkande och modeller i konstruktiv forskning. Den ger studenten en ny syn på kunskap, tekniker och verktyg väsentliga för modern kunskapsproduktion inom olika forskningsområden, från programvaruteknik till kognitiva och hjärninspirerade algoritmer och arkitekturer. Kursen innehåller även avsnitt om akademiskt skrivande och publicering. Forskare från ett antal områden där datorer och datormodeller spelar en väsentlig roll presenterar sin syn på forskning och kunskapsproduktion. Kursen tar även upp värdegrunder och etiska aspekter på forskning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten ha en bra idé om hur forskningen bedrivs för att producera kunskap.
Studenten skall:
- vara förtrogen med och kunna använda de viktigaste datavetenskapliga och beräkningsteoretiska (computational) tankeverktygen
- förstå historiska källor till den nuvarande turingmodellen och framtida utveckling av nya beräkningsmekanismer inom den nya naturinspirerade beräkningsparadigmen
- visa förståelse för idéerna presenterade i specialistföreläsningarna
- kunna skriva bättre akademisk engelska
- visa en grundläggande förståelse för forskningsetik
Innehåll
Kursen behandlar följande tre teman:
- vetenskapligt tänkande inom forskning med datateoretiskt tankesätt (computational thinking)
- skrivande och publikation av forskningsartiklar
- värdegrunder och etiska aspekter på forskning
Undervisning
Specialistföreläsningar och klassdiskussioner. Kursen ges på engelska.
Särskild behörighet
Minst 150 hp samt En A.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), föreläsningsanteckningar, 2 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Tentamen (TEN1), hemtentamen, 1,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med 2,5 hp mot DVA403.