Kursplan - Speldesign och Programvaruteknik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA306
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
Litteratur bestäms i samråd med handledare
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen ger insikt och färdigheter i de processer, principer, språk och verktyg som används vid formgivning av användarupplevelsen hos och konstruktion av stora komplexa programvarusystem, samt bidra till att utveckla en professionell attityd gentemot mjukvaruteknik främst inom spelutveckling.
Lärandemål
Studenten ska efter fullgjord kurs kunna:
- beskriva designprocessen för mjukvara
- skapa och formge koncept för mjukvara utifrån ett upplevelseorenterat och värdeorienterat perspektiv
- värdera och utvärdera koncept från ett upplevelseperspektiv
- omsätta koncept till kravinsamling och -hantering, design på hög (arkitektur) och detaljerad nivå
- planera för implementation, testning, versions- och konfigurationshantering, release, underhåll och vidareutveckling
- planera för agile utveckling
- beskriva skillnader mellan vanliga livscykelmodeller
- använda några utvalda, etablerade notationer och verktyg som stöder aktiviteterna ovan
- beskriva hur mjukvarukvalitet kan adresseras under aktiviteterna ovan
Innehåll
Processen för formgivning och konstruktion av komplex interaktiv mjukvara. Konceptdesign, värdering och utvärdering av koncept samt koncept som formgivning av användarupplevelse.
Huvuddisciplinerna inom programvaruteknik introduceras: utvecklingsmodeller, kravhantering, design och implementation, kvalitet, konfigurationshantering, underhåll, vidareutveckling och reengineering.
Undervisning
I kursen förekommer föreläsningar, seminarium, gästföreläsningar, individuell inlämningsuppgift och projektarbete.
Särskild behörighet
Minst 60 hp datavetenskap vari ingår Interaktionsdesign med .NET 7,5 hp, Datastrukturer, algoritmer och programkonstruktion 7,5 hp, C# och objektorienterad programmering 7,5 hp, Avancerad C/C++ 7,5 hp samt Datorgrafik 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 2 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Projekt (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Seminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd