Kursplan - Datorgrafik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA304
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Fundamentals of computer graphics
3rd ed : Natick, Mass. : A K Peters, c2009 - xiii, 752 p., [24] p. of plates
ISBN: 9781568814698 (alk. paper) LIBRIS-ID: 12162977
OpenGL programming guide : the official guide to learning OpenGL, version 4.3
Eighth edition. : - xlvi, 935 pages
ISBN: 9780321773036 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID: 14838469
Syfte
Kursen syftar till att ge såväl teoretisk som praktisk förståelse av de vanligaste metoderna för framställning av bilder utifrån geometriska 3D objekt och olika belysningsmodeller, alltifrån de enkla klassiska lokala belysningsmodellerna till dagens avancerade globala belysningsmodeller. Dessutom syftar kursen till att ge erfarenhet av programmering av modern datorgrafikhårdvara med hjälp av OpenGL och s.k. shader-programmering.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna:
- redogöra i detalj för hur modeller kan förflyttas, skalas, roteras och skjuvas med hjälp av transformationsmatriser, inbegripet användandet av homogena koordinater och sammansatta transformationer
- redogöra för de olika stegen i den s.k. fixa renderingskedjan på ett detaljerat sätt
- i detalj förklara enkla belysningsmodeller såsom flat shading, Gouraud shading, Phong shading
- förstå och kunna redogöra för hur texturmappning går till
- besitta kunskaper i hur bump mapping och environment mapping utförs
- programmera egna grafikapplikationer för rendering av 3D-grafik med hjälp av OpenGL och OpenGL Shading Language
- redogöra för principerna bakom de mest kända globala belysningsmodellerna såsom ray tracing och radiosity samt kunna förklara de grundläggande skillnaderna mellan dessa metoder
Innehåll
Rastergrafik, vektorgrafik, polygonmodeller, affina transformationer, homogena koordinater, sammansatta transformationer, vyspecifikation, projektioner, rendering pipeline, lokala belysningsmodeller, eliminering av baksidor och skymda ytor, klippning, omslutande volymer, view frustum culling, texture mapping, mip-mapping, bump mapping, environment mapping, grafikhårdvara, shader-programmering, OpenGL, OpenGL Shading Language, skuggor, globala belysningsmodeller, ray tracing, radiosity.
Undervisning
Lektioner, övningar, laborationer och projekthandledning.
Särskild behörighet
Grundläggande programmeringsteknik i ett högnivåspråk och kunskaper i datastrukturer och algoritmer. Detta kan uppnås genom att ha avslutat kurserna Programmeringsteknik med C# 7,5 hp eller Grundläggande programmering 7,5 hp samt Datastrukturer, algoritmer och programkonstruktion 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Laboration (LAB1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd