Kursplan - Spelutveckling med XNA
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA204
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-01-29
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Microsoft XNA game studio creator's guide
2nd ed. : New York : McGraw-Hill, c2009. - xxi, 538 p.
ISBN: 978-0-07-161406-1 (alk. paper) LIBRIS-ID: 11907481
URL: Bibliotekets e-bok
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska skaffa sig grundläggande förståelse för spelutvecklings processen och hur olika spelgenrer påverkar utförandet av ett spel. Studenterna skall också skaffa sig en grundläggande förmåga att hantera det komplexa problem som utveckling av ett dataspel utgör. Detta exemplifieras genom att använda tekniken XNA för egna utvecklingsprojekt.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- redogöra för, analysera och tillämpa processen för utveckling av dataspel
- formge, konstruera och implementera dataspel
- hantera och bemästra ramverket XNA för att utveckla dataspel
Innehåll
Utvecklingsprocessen för dataspel, både ur ett design perspektiv men främst ur ett konstruktionsperspektiv. Introduktion till spelutveckling med framverket XNA. Praktiskt utvecklingsprojekt baserat på XNA. Demonstration och presentation av projektet.
Undervisning
I kursen förekommer föreläsningar, seminarium, gästföreläsningar, individuell inlämningsuppgift och projektarbete.
Särskild behörighet
Programmeringsteknik med C# 7,5 hp, Interaktionsdesign med .NET 7,5 hp, Datastrukturer, algoritmer och programkonstruktion 7,5 hp samt C# och objektorienterad programmering 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 2 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Projekt (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Seminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd