Kursplan - Forskningsmetodik inom naturvetenskap och teknik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
CDT403
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2012-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Real world research : a resource for users of social research methods in applied settings
Fourth Edition : Hoboken : Wiley, 2016. - xxiii, 533 pages
ISBN: 978-1-118-74523-6 LIBRIS-ID: 18357112
Research Design : qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches
4. ed. : SAGE Publications, 2012
ISBN: 978-1-4522-2610-1 LIBRIS-ID: 13615549
-
Böcker
The golem : what you should know about science
2. ed. : Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1998 - xix, 192 s.
ISBN: 0-521-64550-6 (pbk) ; £7.95 : CIP entry (Sep.) LIBRIS-ID: 5026807
Webbadresser
Research Methods in Natural Sciences and Engineering
Akademin för innovation, design och teknik,
URL: Länk
Övrigt
General Philosophy of Science: Focal Issues Edited by Theo A.F. Kuipers, Dov M. Gabbay, Paul Thagard and John Woods
Akademin för innovation, design och teknik,
Litteraturlistan presenteras på kursens hemsida
Akademin för innovation, design och teknik,
URL: Länk
Syfte
Att:
- introducera fördjupade vetenskapsteoretiska begrepp och problemställningar.
- få en inblick i vetenskapshistorien.
- känna till grundläggande forskningsmetodik inom naturvetenskap och teknik.
- studera forskningsmetodik för datavetenskap.
- känna till forskarutbildning, forskarsamhället och forskningspolitik.
- kunna söka information och ha ett källkritiskt förhållningssätt.
- kunna skriva, granska och presentera vetenskapliga artiklar.
- kunna opponera mot andras presentation.
Lärandemål
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och problemställningar
- analysera vetenskapliga och pseudovetenskapliga texter och göra kritisk granskning av dessa
- genomföra granskning av vetenskapliga artiklar
- argumentera på ett sakligt sätt under de diskussioner om vetenskap, pseudovetenskap och vetenskapshistoria som ingår i kursen
- skriva en egen vetenskaplig artikel (baserat på eget arbete eller information som sökts ur vetenskapliga artiklar eller liknande) och presentera denna artikel på en konferens
- opponera mot andras presentationer
- känna till viktiga forskningsmetoder inom datavetenskap
- ha kännedom om forskarutbildning, forskarsamhället och forskningspolitik
- träna ett kritisk förhållningssätt till kunskap, vetenskap och forskning
Innehåll
- Vetenskapsteori (fördjupning).
- Vetenskapshistoria.
- Grundläggande forskningsmetodik inom naturvetenskap och teknik.
- Forskningsmetodik för dataområdet.
- Forskarutbildning, forskarsamhället och forskningspolitik.
- Sökning av vetenskapliga artiklar.
- Författande och presentation av en vetenskaplig artikel.
- Granskning av och opposition mot vetenskapliga artiklar.
Undervisning
Föreläsningar, redovisningsuppgifter, diskussioner och en "minikonferens".
Särskild behörighet
Minst 150 hp i ett eller båda av dessa ämnen: naturvetenskap eller teknik eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL2), 3 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Närvaro (NÄR2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 3,5 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med CT3340.