Kursplan - Sjukgymnastik: Rörelsevetenskap med ett beteendemedicinskt perspektiv
Omfattning
12 hp
Kurskod
VSG025
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om centrala begrepp i rörelsevetenskap utifrån ett beteendemedicinskt perspektiv vilket i den här kursen inbegriper biomekanik, funktionell anatomi, motorisk kontroll och beteendeinlärning. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig färdigheter i att beskriva och analysera rörelser i aktiviteter utifrån det beteendemedicinska perspektivet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
1 definiera biomekaniska begrepp och utföra biomekaniska beräkningar vid statiska tillstånd
2 förklara specifik funktionell anatomi med adekvat terminologi
3 redogöra för de centrala begreppen i teoretiska modeller för beteendeinlärning/förändring
4 utifrån observation och intervju muntligt och skriftligt tillämpa och analysera centrala begrepp i rörelsevetenskap
5 i grupp försvara sitt eget och kritiskt granska andras fördjupningsarbeten
6 praktiskt utföra och värdera resultat vid ledrörlighetsmätning utifrån funktionell anatomi samt praktiskt tillämpa biomekaniska kunskaper
Innehåll
Moment 1: 6 högskolepoäng
Biomekaniska begrepp och definitioner. Biomekaniska beräkningar
Funktionell anatomi, hur leder rör sig, vilka strukturer som främjar respektive hindrar olika rörelser, vilka muskler som arbetar i olika rörelser och hur de arbetar
Ledrörlighetsmätning
Tillämpa biomekaniska begrepp i träningssituationer
Rörelseanalys av funktionella rörelser. Beskriva vilken rörlighet som krävs och vilka muskler som arbetar samt beskriva kompensatoriska rörelser vid nedsatt funktion
Beteendeinlärning och hälsopsykologiska teorier och modeller såsom Respondent inlärningsteori, Operant inlärningsteori, Socialkognitiv teori, förändringsstadier från Transteoretiska modellen och Health beliefs model
Tillämpa och kritiskt analysera aktuell forskning i relation till kursens innehåll
Moment 2: 6 högskolepoäng
Genom observation och intervju beskriva och analysera rörelser i dagliga aktiviteter hos personer med och utan funktionshinder relaterat till biomekanik, funktionell anatomi motorisk inlärning och kontroll samt beteendeinlärning
Skriftligt fördjupningsarbete. Muntlig redovisning och opposition
Undervisning
Undervisningen bedrivs som individuellt arbete och arbete i grupp, praktiska övningar, fältstudier, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Genomgången kurs Sjukgymnastik: Profession och vetenskaplig metodik 10,5 hp eller motsvarande.
Examination
Praktisk examination (PRA1), 1,5 hp, avseende lärandemål 6. Betyg Godkänd (G).
Projekt (PRO1), 6 hp, skriftlig och muntlig redovisning av ett fördjupningsarbete i grupp samt aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 4-5. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 3 hp, individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN2), 1,5 hp, individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 3. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd