Kursplan - Sjukgymnastik: Motorisk utveckling och hälsa - från barn till äldre
Omfattning
10.5 hp
Kurskod
VSG024
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Motor control : translating research into clinical practice
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins, 2011 - 641 s.
ISBN: 978-1-60831-018-0 (hbk.) LIBRIS-ID: 12125052
Fysioterapi för barn och ungdom : teori och tillämpning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 303 s.
ISBN: 9789144070681 LIBRIS-ID: 14638388
Äldres hälsa : ett sjukgymnastiskt perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s.
ISBN: 978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID: 13461362
Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s.
ISBN: 978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID: 12744909
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens/självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
Att främja barns och ungas psykiska hälsa. Vägledning inför val och implementering av metoder.
Karolinska Institutets folkhälsoakademi, 2011:22
URL: Länk
Metoder för att främja fysisk aktivitet : en systematisk litteraturöversikt : mars 2007
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2007 - 296 s.
URL: Länk
Skolbarns hälsovanor inom fysisk aktivitet, tv-tittande och datoranvändning : Trender och sociala skillnader 2001-2010. Delresultat från undersökningen om skolbarns hälsovanor
Östersund : Statens folkhälsoinstitut, 2011 - 42 s.
ISBN: 978-91-7257-809-8 LIBRIS-ID: 12164713
URL: Fulltext
Svenska skolbarns hälsovanor 2009/10 : grundrapport
Östersund : Statens folkhälsoinstitut, 2011 - 91 s.
ISBN: 978-91-7257-893-7 LIBRIS-ID: 12446925
URL: Fulltext
Äldres hälsa : kunskapsunderlag för Folkhälsopolitisk rapport 2010
Östersund : Statens folkhälsoinstitut, 2011 - 67 s.
ISBN: 978-91-7257-824-1 LIBRIS-ID: 12319835
URL: Fulltext
Övrigt
Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om människans motoriska utveckling och kontroll från barn till äldre. Vidare ska studenten skaffa sig grundläggande kunskaper i hälsofrämjande arbete på individ, grupp och samhällsnivå ur ett biopsykosocialt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för hur motorisk utveckling och motorisk kontroll förklaras i teorier
2 redogöra för motorisk utveckling och inlärning
3 förklara system som påverkar motorisk kontroll samt tillämpa begrepp för att beskriva rörelser
4 tillämpa och värdera bedömningsinstrument och mätmetoder
5 analysera barns och äldres hälsa utifrån ett biologiskt, psykologiskt och socialt perspektiv
6 beskriva hur sjukgymnaster kan arbeta hälsofrämjande med barn och äldre på individ, grupp och samhällsnivå
7 beskriva förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa
8 diskutera påverkan av kultur och genus på barn och äldres hälsa
9 redogöra för relevanta författningar för vård, habilitering och rehabilitering av barn och äldre
Innehåll
Reflexhierarkisk teori, motorisk programteori och systemteorier
Motorisk utveckling gällande postural kontroll, gång, förflyttning samt handfunktion
Begrepp och faktorer som påverkar motorisk inlärning
Motoriska, sensoriska och kognitiva systems påverkan på motorisk kontroll
Begrepp för att beskriva rörelser
Författningar relevanta för målgruppen barn och äldre
Sjukgymnastiska metoder med beteendemedicinsk inriktning för sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande åtgärder för barn och äldre
Bedömningsinstrument och mätmetoder för barns och äldres motorik, gång och balans
Värdera bedömningsinstrument och mätmetoder för barns och äldres motorik, gång och balans
Nationella styrdokument för att arbeta med folkhälsa samt strategier för att nå ut till målgrupperna barn och äldre
Introduktion till biologiskt, psykologiskt och socialt åldrande
Tillämpa och kritiskt analysera aktuell forskning i relation till kursens innehåll
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, praktiska övningar och fältstudier.
Särskild behörighet
Genomgången kurs Sjukgymnastik: Profession och vetenskaplig metodik 10,5 hp eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift. Avseende lärandemål 5 och 6. Betyg Godkänd (G).
Praktisk examination (PRA1), 1 hp, avseende lärandemål 4. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 2 hp, avseende lärandemål 4 och 8. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 4,5 hp, skriftlig individuell tentamen. Avseende lärandemål 1-3, 7 och 9. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd