Kursplan - Professionell ärendehandläggning och utredningsmetodik
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA027
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Jag och du
2. uppl. : Ludvika : Dualis, 1994 - 176 s.
ISBN: 91-87852-17-9 (korr.) (inb.) ; 160:00 LIBRIS-ID: 8381145
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 143 s.
ISBN: 9147051817 : 298:00 LIBRIS-ID: 8891173
Att lära av den andre : Levinas, psykoanalys och etiska möjligheter i undervisning och utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-01994-9 LIBRIS-ID: 10806688
Uppskattande samtalskonst : om att skapa möjligheter i samtalets värld
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 126 s.
ISBN: 978-91-44-08349-0 LIBRIS-ID: 13574760
Evidensbaserad praktik i socialt arbete
Stockholm : Gothia, 2008 - 223 s.
ISBN: 978-91-7205-602-2 LIBRIS-ID: 10951986
Juridik för socialt arbete
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 256 s.
ISBN: 9789140678263 LIBRIS-ID: 16357205
Social omsorg i socialt arbete
Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 285 s.
ISBN: 91-40-64760-9 LIBRIS-ID: 10522454
Internetadresser
Utreda barn och unga : handbok för socialtjänstens arbete enligt socialtjänstlagen
Stockholm : Socialstyrelsen, 2015 - 173, 28, 9 s.
ISBN: 9789175552590 LIBRIS-ID: 17497568
Övrigt
Därutöver tillkommer i anslutning till föreläsningar och seminarieuppgifter ytterligare texter, artiklar och material.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Jag och du
2. uppl. : Ludvika : Dualis, 1994 - 176 s.
ISBN: 91-87852-17-9 (korr.) (inb.) ; 160:00 LIBRIS-ID: 8381145
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 143 s.
ISBN: 9147051817 : 298:00 LIBRIS-ID: 8891173
Att lära av den andre : Levinas, psykoanalys och etiska möjligheter i undervisning och utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-01994-9 LIBRIS-ID: 10806688
Uppskattande samtalskonst : om att skapa möjligheter i samtalets värld
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 126 s.
ISBN: 978-91-44-08349-0 LIBRIS-ID: 13574760
Social dokumentation i praktiken : en handbok med övningar
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2011 - 96 s.
ISBN: 978-91-7205-739-5 LIBRIS-ID: 12272827
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten : en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
Stockholm : SKL Kommentus, 2009 - 76 s.
ISBN: 978-91-7345-208-3 LIBRIS-ID: 11454822
Juridik för socialt arbete
Malmö : Gleerups, 2012 - 238 s.
ISBN: 978-91-40-67941-3 LIBRIS-ID: 13537452
Social omsorg i socialt arbete
Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 285 s.
ISBN: 91-40-64760-9 LIBRIS-ID: 10522454
Internetadresser
Övrigt
Därutöver tillkommer i anslutning till föreläsningar och seminarieuppgifter ytterligare texter, artiklar och material.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om myndighetsutövning i form av ärendehandläggning och utredningsmetodik inom socialt arbete utifrån krav som lagstiftning och regelverk ställer. Den studerande ska öka sin självkännedom och förmåga att möta människor i olika livssituationer på ett professionellt sätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för och analysera olika utredningsmetoder inom socialt arbete
2 redogöra för och visa medvetenhet om dokumentationens betydelse i socialt arbete
3 beskriva vad evidensbaserad praktik har för betydelse inom det sociala arbetet
Färdighet och förmåga
4 självständigt tillämpa relevant lagstiftning i utredningsprocessen
5 självständigt inleda, genomföra, avsluta och följa upp en utredning genom kommunikation och dokumentation av ett ärende
6 tillämpa ett brukarperspektiv i utredningsprocessen med speciell hänsyn till barnperspektivet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7 förhålla sig analytiskt och värdera ett ärendes handläggning ur myndighets- och brukarperspektiv med beaktande av barnperspektivet
8 visa självkännedom och förmåga att använda sig själv som redskap i professionell yrkesutövning
Innehåll
Den socialrättsliga lagstiftningens krav på ärendehandläggning i sociala utredningar
Etik och bemötande i socialt arbete
Evidensbaserad praktik i socialt arbete
Dokumentationens betydelse vid bedömning och uppföljning av sociala insatser
Utredningsmetoder inom socialt arbete
Tillämpningsövningar
Självkännedom och professionalitet
Självkännedomsövningar
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar och fältstudier. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
75 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 1-8. Betyg Godkänd (G).
Närvaro (NÄR1), 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar, gruppövningar och fältstudier. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Godkänd (G).
Praktik (PRA1), 4 hp, fullgjorda praktiska och teoretiska moment. Självkännedom och professionalitet. Lärandemål 8. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Evidensbaserat socialt arbete. Lärandemål 3. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Barn- och brukarperspektiv på utredningsprocessen. Lärandemål 6-7. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 6,5 hp, skriftlig individuell tentamen. Ärendehandläggning som rättsäker process och utredningsmetodik. Lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd