Kursplan - Samhällsvetenskaplig metod
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA020
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s.
ISBN: 978-91-44-04896-3 LIBRIS-ID: 11690705
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Kompendier
Àjour : en serie kunskapsöversikter från Svenska kommunförbundet
Stockholm : Svenska kommunförbundet, 1998-
Artiklar
Utvärderingsmodeller
[Gävle] : Institutet för bostads- och urbanforskning, 2002 - S. 118-143
ISBN: 91-506-1643-9 LIBRIS-ID: 9396737
Internetadresser
Utvärderingsmodeller
[Gävle] : Institutet för bostads- och urbanforskning, 2002 - S. 118-143
ISBN: 91-506-1643-9 LIBRIS-ID: 9396737
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm : Svenska kommunförb., 1999 - 91, [2] s.
ISBN: 91-7099-820-5 ; 156:00 LIBRIS-ID: 8370039
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om samhällsvetenskaplig metod, vetenskapsteori och forskningsetik. Vidare ska den studerande skaffa sig grundläggande kunskaper inom utvärderingsområdet, utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och tillämpa vetenskapliga metoder för kunskapsproduktion i socialt arbete på grundläggande nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 beskriva vetenskapliga perspektiv och forskningstraditioner
2 redogöra för vetenskapliga arbetssätt
3 redogöra för forskningsprocessen och etiska överväganden
4 redovisa grundläggande kunskaper om kvalitativa och kvantitativa metoder
5 redogöra för grundläggande begrepp inom utvärderingsfältet
Färdighet och förmåga
6 söka kunskaper och förhålla sig till olika kunskapskällor
7 tillämpa forskningsprocessen och göra etiska överväganden utifrån ett eget insamlat empiriskt material
8 använda sig av grundläggande kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder
9 använda sig av grundläggande kvalitativa och kvantitativa analysmetoder
10 applicera ett vetenskapligt sätt på sitt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11 anlägga ett vetenskapligt förhållningsätt på eget och andras empiriska material
Innehåll
Forskningsprocessens moment
Grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
Etik i forskningsprocessen
Kvalitativa och kvantitativa metoder
Centrala begrepp om och modeller för utvärdering
Bibliotekskunskap och informationssökning
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, datalaborationer samt fältstudier. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Behörighet
Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5) eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).
Examination
Närvaro (NÄR1), 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Godkänd (G).
PM (PM01), 7 hp, skriftligt PM i par. Forskningsprocessen med kvalitativ metod. Lärandemål 1-11. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, muntlig redovisning. Vetenskapsteori. Lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1 hp, muntlig redovisning. Forskningsetik. Lärandemål 2-3. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 1 hp, muntlig redovisning. Utvärdering. Lärandemål 2 och 5. Betyg Godkänd (G).
Salstentamen (TEN1), 4 hp, lärandemål 2,4,6 och 8-11. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs VG på PM01. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd