Kursplan - Kvinnors hälsa och livsvillkor
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA026
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det kognitiva samtalet i vården
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 217, [1] s.
ISBN: 91-27-09823-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9658766
Maktfyllda möten i medicinska rum : debatt, kunskap och praktik i svensk förlossningsvård 1960-1985
Lund : Sekel bokförlag, 2008 - 319 s.
ISBN: 978-91-85767-25-0 LIBRIS-ID: 10952958
Ungdomar, sexualitet och relationer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 376 s.
ISBN: 978-91-44-04934-2 LIBRIS-ID: 11300559
Folkhemmets barnmorskor : den svenska barnmorskekårens professionalisering under mellan- och efterkrigstid = Midwives in the Folkhem : professionalisation of Swedish midwifery during the interwar and postwar period
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2001 - 339, [5] s.
ISBN: 91-554-5002-4 ; 311:00 LIBRIS-ID: 8359862
Grundläggande folkhälsovetenskap
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 256 s.
ISBN: 9789147084470 LIBRIS-ID: 10521233
URL: Omslagsbild
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
42. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 824 s.
ISBN: 9147103590 LIBRIS-ID: 12072073
Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 304 s.
ISBN: 9789144059501 LIBRIS-ID: 11957595
Barnmorskan och läkaren : kompetens och konflikt i svensk förlossningsvård 1870-1920
Stockholm : Ordfront, 1996 - 363, [1] s., [16] pl.-s.
ISBN: 91-7324-518-6 (korr.) (inb.) ; 310:00 LIBRIS-ID: 7634432
Internetadresser
Epidemiologiskt centrum, artikelnummer 2005-112-5. Reproduktiv hälsa i ett folkhälsoperspektiv
Socialstyrelsen, 2005
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utöka sina kunskaper inom sexuell och reproduktiv hälsa samt fördjupa sitt vetenskapliga förhållningssätt. Kursen fokuserar på kvinnans reproduktiva hälsa under hela hennes livscykel.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera barnmorskans profession, historiskt, nationellt och globalt
2 värdera etiska aspekter och förhållningssätt inom sexuell och reproduktiv hälsa
3 visa fördjupade kunskaper om hur ett professionellt samtal kan föras
4 analysera likheter och skillnader i kvinnors, mäns och familjers livsvillkor och livsstil nationellt såväl som internationellt
5 bedöma och ta ställning till relevanta åtgärder för att förebygga missbruk under graviditet
6 reflektera över likheter och skillnader i reproduktionens betydelse för män och kvinnor
7 kritiskt granska vetenskaplig litteratur utifrån barnmorskans olika verksamhetsområden
Innehåll
Kursen omfattar kvinnans reproduktiva hälsa under hela hennes livscykel i ett fysiologiskt-, psykologiskt-, socialt-, transkulturellt-, genus-, jämställdhets- och miljöperspektiv och omfattar följande teman:
- Barnmorskeprofessionen
- Folkhälsa
- Nationell och internationell kvinnohälsa
- Kvinnors hälsa i olika livsfaser
Undervisning
Undervisningsformerna varierar under kursen och innefattar individuellt arbete, litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, redovisningar och gruppdiskussioner. Vid frånvaro bestäms ersättningsuppgift och redovisningsform av berörd lärare i samråd med studenten.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning eller motsvarande äldre examen samt kurs i omvårdnad/vårdvetenskap 60 hp grundnivå varav 7,5 hp skall utgöras av vetenskaplig metod och 7,5 hp utgöras av självständigt arbete eller motsvarande. Dessutom krävs minst 12 månaders (heltid) dokumenterad yrkeserfarenhet som sjuksköterska.
Examination
Närvaro (NÄR1), 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningarna. Frånvaro utöver detta kompletteras. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1 hp, gruppredovisning av valfritt lärandemål inom kursen och/eller ämnesområdet. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 5 hp, skriftlig individuell tentamen avseende samtliga lärandemål. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
FHA026 Ersätter OFH033.