Kursplan - Hälsofrämjande arbete - begrepp, innehåll och tillämpning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA018
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper kring det moderna hälsofrämjande arbetets framväxt, principer och tillämpning inom främst hälso- och sjukvårdssektorn med utgångspunkt från WHO:s och nationella folkhälsomål. Vidare ska studenten självständigt kunna analysera, redovisa och diskutera strategier för planering, genomförande och utvärdering av folkhälsoarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för grundläggande dokument och principer för hälsofrämjande arbete
2 redogöra för hälso- och sjukvårdens roll i det hälsofrämjande arbetet
3 analysera hälsorelaterade faktorer för val av strategier för hälsofrämjande insatser
Färdigheter och förmåga
4 diskutera strategival och modeller för hälsofrämjande arbete
5 planera och redovisa en hälsofrämjande insats med hälso- och sjukvården som arena
6 diskutera relevanta utvärderingsmetoder för hälsofrämjande arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7 kritiskt granska verksamhet och vetenskapliga artiklar inom området
8 motivera och argumentera kring hälsofrämjande arbete i vårdvetenskapliga utbildningar
9 värdera och diskutera etiska aspekter i samband med hälsofrämjande arbete
Innehåll
Framväxten av det moderna folkhälsoarbetet
Grundläggande principer och strategier för hälsofrämjande arbete
Teorier och modeller för planering, implementering och utvärdering av hälsofrämjande arbete
Arenaperspektivet och dess tillämpning inom hälso- och sjukvård
Hälsofrämjande arbete i vårdvetenskapliga utbildningar
Hälsoinriktad samhällspolitik och policy
Aktuell forskning inom hälsofrämjande arbete
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, studiebesök och seminarier, muntlig och skriftlig redovisning inom kunskapsområdet samt studium av vetenskapliga artiklar.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom ämnesområdena folkhälsovetenskap eller vårdvetenskap eller omvårdnadsvetenskap eller medicinsk vetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 4 hp, skriftlig och muntlig presentation av grupparbete med relevans för hälsofrämjande arbete inom hälso- och sjukvården i studenternas hemland, avseende lärandemål 1-5 och 9. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen kring centrala begrepp, principer och modeller för hälsofrämjande arbete, avseende samtliga lärandemål. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd