Kursplan - Hälsofrämjande arbete - individ- och gruppnivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
FHA009
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Systemisk projektledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 216 s.
ISBN: 9789144090351 LIBRIS-ID: 14704945
Hälsa och psykologi
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 248 s.
ISBN: 978-91-44-05619-7 LIBRIS-ID: 11505590
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Ewles & Simnett Hälsoarbete
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s.
ISBN: 9789144073088 LIBRIS-ID: 13917481
Webbadresser
Theory at a glance [electronic resource] : a guide for health promotion practice.
2. ed. : [Bethesda, MD] : U.S. Dept. of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Cancer Institute, 2005.
URL: Länk
-
Böcker
Systemisk projektledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 216 s.
ISBN: 9789144090351 LIBRIS-ID: 14704945
Hälsa och psykologi
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 248 s.
ISBN: 978-91-44-05619-7 LIBRIS-ID: 11505590
Hälsovägledning : från ord och tanke till handling
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 272 s.
ISBN: 91-44-02655-2 LIBRIS-ID: 10134065
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Webbadresser
Theory at a glance [electronic resource] : a guide for health promotion practice.
2. ed. : [Bethesda, MD] : U.S. Dept. of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Cancer Institute, 2005.
URL: Länk
-
Böcker
Systemisk projektledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 216 s.
ISBN: 9789144090351 LIBRIS-ID: 14704945
Hälsa och psykologi
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 248 s.
ISBN: 978-91-44-05619-7 LIBRIS-ID: 11505590
Hälsovägledning : från ord och tanke till handling
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 272 s.
ISBN: 91-44-02655-2 LIBRIS-ID: 10134065
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-66829-5 LIBRIS-ID: 11738080
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Referenslitteratur
Theory at a glance [electronic resource] : a guide for health promotion practice.
2. ed. : [Bethesda, MD] : U.S. Dept. of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Cancer Institute, 2005.
URL: Länk
-
Böcker
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Hälsa och psykologi
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 248 s.
ISBN: 978-91-44-05619-7 LIBRIS-ID: 11505590
Empowerment i teori och praktik
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2007 - 234 s.
ISBN: 9789140648389 LIBRIS-ID: 10561116
Hälsokommunikation : en introduktion
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2010 - 152 s.
ISBN: 978-91-44-05876-4 LIBRIS-ID: 11957594
Hälsovägledning : från ord och tanke till handling
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 272 s.
ISBN: 91-44-02655-2 LIBRIS-ID: 10134065
Internetadresser
Theory at a glance [electronic resource] : a guide for health promotion practice.
2. ed. : [Bethesda, MD] : U.S. Dept. of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Cancer Institute, 2005.
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna förstå, planera och genomföra hälsofrämjande arbete på individ- och gruppnivå. Kunskaperna ska bygga på hälsopsykologi, allmän hälsokommunikation samt teorier och modeller som används inom hälsofrämjande arbete på individ- och gruppnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva hälsoupplysning utifrån ett historiskt perspektiv
2 redogöra för hälsopsykologins grundläggande teorier och modeller för hälsobeteende och livsstil
3 redogöra för teorier och modeller som är lämpliga vid hälsokommunikation på individ- och gruppnivå
4 beskriva vad empowerment innebär för hälsofrämjande arbete
5 identifiera olika sätt för att kartlägga levnadsvanor och livsstil
6 identifiera metoder som används för att åstadkomma beteendeförändringar
7 samla in och sammanställa för ämnet relevant material enligt vetenskapliga principer
8 tillämpa insamlat datamaterial som underlag till intervention på individ- och gruppnivå
9 tillämpa etiska principer vid genomförandet av hälsofrämjande interventioner
10 redogöra för projektskiss enligt givna anvisningar
11 granska och bedöma för ämnet relevanta teorier och modeller
Innehåll
Hälsoupplysningens historia
Allmänna kunskaper i hälsopsykologi
Teorier och modeller inom hälsofrämjande arbete på individ- och gruppnivå
Hälsokommunikation
Etik och empowerment i hälsofrämjande arbete
Praktiska metoder vid genomförande av hälsofrämjande arbete på individ- och gruppnivå
Granskning och presentation av projektskiss
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt egna litteraturstudier. Kursplattformen Blackboard används både som kursbibliotek och för kommunikation.
Särskild behörighet
Genomgången kurs Grundläggande folkhälsovetenskap 15 hp eller motsvarande
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 7-11 gällande hälsofrämjande arbete på individnivå. Betyg (G).
Gruppuppgift (GRU2), 3,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 7-11 gällande hälsofrämjande arbete på gruppnivå. Betyg (G).
Litteraturseminarium (SEM1), 1,5 hp, individuell skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Litteraturseminarium (SEM2), 1,5 hp, individuell skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Tentamen (TEN3), 5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-8. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN3. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
FHA009 Ersätter OFH006.