Kursplan - Vård och rehabilitering efter stroke
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VSG005
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik, Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Team i vård, behandling och omsorg : erfarenheter och reflektioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-05509-1 LIBRIS-ID: 11494396
Afasi och samtal : goda råd om kommunikation
1. uppl. : Härnösand : OrdAF, 2010 - 96 s.
ISBN: 9789197839631 LIBRIS-ID: 11897637
Stroke och cerebrovaskulär sjukdom
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 311 s.
ISBN: 978-91-44-03391-4 (inb.) LIBRIS-ID: 10525018
URL: Omslagsbild
Genusperspektiv på vård och omvårdnad
2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789144057026 LIBRIS-ID: 11863172
Artiklar
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care, volym 13 (3)
Journal of Transcultural Nursing, 2002
What is Transcultural Nursing and Culturally Competent Care?, volym 10 (1)
J Transcult Nurs, 1999
Internetadresser
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper och färdigheter om vård och rehabilitering för den unika människan som har drabbats av stroke. Kursen ger fördjupade kunskaper om hur vårdteamet kan samverka kring vård och rehabilitering och hur närstående kan göras delaktiga i processen, hur kommunikationssvårigheter och kognitiv funktionsnedsättning påverkar vård och rehabilitering samt reflektion kring aktuella etiska frågeställningar. Vidare ska studenten skaffa sig fördjupade kunskaper inom ett valfritt yrkesspecifikt område inom kursens ram.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och planera för den unika människans vård och rehabilitering utifrån ett helhetsperspektiv
2 reflektera och ge förslag på hur de närstående kan ges stöd och möjlighet till delaktighet i vårdande och rehabilitering
3 analysera vilka konsekvenser som kommunikationssvårigheter kan medföra för vård och rehabilitering samt ge förslag på hur dessa kan hanteras
4 analysera hur kognitiva funktionshinder kan påverka patientens hälsa och ge förslag på åtgärder för vård och rehabilitering
5 reflektera kring etiska frågeställningar och professionellt förhållningssätt i relation till vård och rehabilitering
6 självständigt inhämta yrkesspecifika fördjupade kunskaper genom att använda ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till ett valfritt område inom kursens ram
Innehåll
Medicinsk undersökning, behandling och utvärdering
Vård och rehabilitering vid fysisk och psykisk ohälsa efter stroke
Aktuell forskning inom vård och rehabilitering
Närstående
Teamarbete
Kommunikation
Kognitiva funktionsnedsättningar
Genusperspektiv och kulturella aspekter
Etiska frågeställningar
Yrkesspecifik fördjupning
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, litteraturstudier, grupparbete, individuellt arbete och seminarium. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen eller sjukgymnastexamen eller arbetsterapeutexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, avseende lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL2), 4,5 hp, individuell yrkesspecifik fördjupning, avseende lärandemål 6. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, aktivt deltagande samt genomföra studieuppgifter inför detta, avseende lärandemål 3-5. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SÖA005.