Kursplan - Anpassa och ordinera fysisk aktivitet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VSG001
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s.
ISBN: 9789144052625 LIBRIS-ID: 11584447
När förändring är svårt : att hantera motstånd med motiverande samtal
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 190 s.
ISBN: 978-91-27-11809-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11320084
FYSS 2008 : fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
2. uppl. : Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2008 - 613 s.
ISBN: 9789172575431 LIBRIS-ID: 10734161
FaR® : individanpassad skriftlig ordination av fysisk aktivitet
Östersund : Statens folkhälsoinstitut, 2011 - 349 s.
ISBN: 9789172579095 (print) LIBRIS-ID: 12657306
URL: Fulltext
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om fysisk aktivitet/träning som vetenskapligt område och kunskaper om anpassad fysisk aktivitet/träning relaterat till olika typer av sjukdomstillstånd. Vidare ska studenten inhämta förståelse för beteendemedicinska tillämpningar vid ordination av fysisk aktivitet/träning samt redskap för dosering, mätning och utvärdering av ordinationen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 förklara och tillämpa fysisk aktivitets/tränings positiva fysiologiska och psykologiska effekter samt anpassa till olika sjukdomstillstånd
2 tillämpa mät- och utvärderingsmetoder för fysisk aktivitet/träning samt dosera träning utifrån individuella förutsättningar
3 argumentera kring anpassning av individuell träningsdos utifrån beteendeaspekter
4 tillämpa och analysera konditions- och styrketräning utifrån en individs förmåga
5 tillämpa mät- och utvärderingsmetoder för fysisk aktivitet/träning på både individ, grupp och organisationsnivå
6 självständigt analysera och diskutera olika gruppers behov av stöd för implementering av en fysiskt aktiv livsstil
7 diskutera hälsoekonomiska aspekter och konsekvenser av fysisk inaktivitet
Innehåll
Planera, dosera, utvärdera fysisk aktivitet/träning samt ordinera fysisk aktivitet på recept
Mät och utvärderingsinstrument för fysisk aktivitet/träning
Anpassad konditionsträning för olika patientgrupper
Anpassad styrketräning för olika patientgrupper
Anpassad träning för barn, äldre och personer med olika etnisk bakgrund
Beteendeförändringsmodeller
Motiverande samtal
Fysisk självkänsla
Hälsoekonomi
Undervisning
Undervisning bedrivs som föreläsningar, gruppdiskussioner, laborationer, seminarier och eget arbete med inlämningsuppgifter.
Särskild behörighet
Examen inom medicin, vård, hälsa eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsuppgift (INL3), 2 hp, skriftlig och individuell uppgift avseende lärandemål 2, 5 och 6. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL4), 2,5 hp, skriftlig och individuell uppgift avseende lärandemål 1, 3-4 och 7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM2), 3 hp, avseende lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL3 och INL4. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd