Kursplan - Psykiatrisk omvårdnad vid förändrat stämningsläge
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE060
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing theorists and their work
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s.
ISBN: 9780323056410 (pbk.) LIBRIS-ID: 11640805
The Tidal Commitments: extending the value base of mental health recovery
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 15, 2008
URL: Länk
"Gender and culture differences in emotion."
Emotion 4(1), 2004
"Can we research suffering?"
Qualitative Health Research 11(3), 2001
Coming together, keeping together, working together; interdisciplinary to transdisciplinary research and nursing
Nursing Outlook, 56(3), 2008
What makes an excellent mental health nurse? A pragmatic inquiry initiated and conducted by people with lived experience of service use
International Journal of Mental Health Nursing, (E-pub ahead of print), 2013
URL: Länk
Sociology and nursing: Role performance in a psychiatric setting
International Journal of Mental Health Nursing, 18, 2009
The rediscovery of recovery: open to all
Advances in Psychiatric Treatment, 10, 2004
Researching emotion: the need for coherence between focus, theory and methodology
Nursing Inquiry. 11 (1), 2004
Compassion. A concept analysis
Nursing Forum, 42(2), 2007
Positioning mental health nursing practice within a positive health paradigm
International Journal of Mental Health Nursing, 22, 2013
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 432 s.
ISBN: 9789144056500 LIBRIS-ID: 11859895
KBT i omvårdnadsarbetet : om meningsskapande i gemenskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 378 s.
ISBN: 978-91-44-05907-5 LIBRIS-ID: 13520441
An analysis of discourses shaping mental health practitioners.
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 18, 2011
Challenges in relating to mental health professionals: Perspectives of persons with severe mental illness
International Journal of Mental Health Nursing, (E-pub ahead of print), 2013
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och bredda sin förmåga att planera och genomföra professionell och evidensbaserad vård i mötet med patienter vars livsvärld präglas av förändrat stämningsläge. Studenten ska vidare utveckla sin kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter för den psykiatriska omvårdnaden samt utveckla sin förmåga till kritisk analys av olika traditioner och begrepp inom den psykiatriska vården.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 genomföra en kritisk analys av vårdvetenskapens vetenskapsteoretiska utgångspunkter samt dess möjligheter och begränsningar inom det psykiatriska vårdområdet
2 tillämpa och kritiskt granska vårdvetenskapliga teorier och begrepp med relevans för området
3 beskriva och jämföra olika traditioner som finns inom det psykiatriska vårdområdet
4 reflektera över specialistsjuksköterskans roll och ansvar för den psykiatriska omvårdnaden
Vidare skall studenten med utgångspunkt i vårdvetenskaplig teoribildning och klinisk vårdforskning kunna:
5 diskutera vilken betydelse stämningsläget har för hur patientens hälsa och lidande gestaltas
6 analysera hälsohinder och hälsoresurser som förekommer hos patienter med förändrat stämningsläge samt relatera dessa till ett livsvärldsperspektiv
7 prioritera evidensbaserade omvårdnadaktiviteter riktade mot ett förändrat stämningsläge
8 reflektera över vilken betydelse patientens kön, kulturella tillhörighet och ålder har för hur förändringar i stämningsläget uppfattas och bemöts
Innehåll
Psykiatrisk omvårdnad som vetenskap-, forsknings- och tillämpningsområde
Paradigm och diskurser
Begreppsutveckling inom vårdvetenskap
Fenomen i patientens livsvärld
Hälsa och lidande inom psykiatriskt vårdkontext
Känslor som uttryck för hälsa och lidande vid förändrat stämningsläge
Den vårdande relationen
Terapeutiskt förhållningssätt
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen sker i form av obligatoriska föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt studieuppgifter enskilt eller i grupp samt på Blackboard. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning eller motsvarande äldre examen samt omvårdnad/vårdvetenskap 60 hp på grundnivå varav 7,5 hp skall utgöras av vetenskaplig metod och 7,5 hp av självständigt arbete eller motsvarande. Minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, vetenskapsteori. Grupptentamen i form av muntlig presentation (lärandemål 3) samt skriftlig inlämningsuppgift, avseende lärandemål 1-3. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, vård, lidande och hälsa; Individuellt skriftligt arbete avseende lärandemål 5-7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Närvaro (NÄR1), 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av förläsningar och seminarier, samt aktivt teorianknutet deltagande i diskussioner på Blackboard, avseende lärandemål 4 och 8. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd